lördag 8 december 2018

Heja Busch!

Stoppa nedläggningen av kärnkraften!
Vänstern höll inte med.
Jag kan inte hålla med mer.
svt.se

1980 röstades det om kärnkraften.
Beslutet om att lägga ner den då gäller fortfarande.
Det har gått 38 år och jag ska behöva leva med ett beslut som inte har med mig att göra.
Jag är född efter folkomröstningen och hade aldrig röstat för nedläggningen.

Läser man om vad de verkligen röstade om med så var det att den ska skulle avvecklas i den takt som var möjlig utan att störa ut allt annat. Det fick alltså inte bli så att Sverige skulle stå strömlösa.
Självklart ska kärnkraften bort om det är så att man har andra alternativ.
Som jag ser det har vi dock inte det.
De som nu hejar på vindkraften har nog inte kolla på hur mycket den belastar miljön.
Vattenkraften hade varit det bästa men den kan inte byggas ut.
Våg och lamellkraft har inte blivit så stort än.

Under decennier fick man inte forska på kärnkraften vilket har gjort att det inte har hänt så mycket inom detta varpå jag tycker att man bör avvakta detta.
Jag är inte rädd för svensk kärnkraft.
Inte ett dugg.
Däremot är jag rädd för den på andra sidan havet men de avvecklar inte, de bygger nytt istället.

SÅ.
Heja dig Busch Thor!
Du har helt rätt i det du skriver och jag önskar att mitt parti med valde att driva denna fråga.
Vi ska ha energikällor som är bra för naturen och som det ser ut nu behövs det bara ett vettigt tänkt kring att använda resterna av kärnkraften, sen är det löst.
Vi måste kunna förvara allt rätt.
Helst återvinna det.
Det har dock tidigare regeringar satt stopp för.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ebba-busch-thor