måndag 6 maj 2019

Det egna ansvaret.

Socialtjänsten vill inte längre betala för lägenheten.
Därmed vräks barnfamiljen.
Jag tycker fokus läggs helt fel.
svt.se

I artikeln berättar reportern att familjen, på grund av obetalda hyror, inte får bo kvar.
Anledningen till att de inte har betalt hyran är att mamman i familjen är spelberoende.
Socialtjänsten vill därmed inte längre stå för lägenheten som familjen har bott i under femton år.

Så jag sammanfattar igen:
Socialtjänsten har betalt lägenheten i femton år.
Fråga på det: Varför i hela världen betalar socialtjänsten lägenheten?
För tre år sedan var det likadant då mamman även då spelat upp familjens pengar.
Fråga på det: Varför fick de en chans till?
Familjen vräks nu på grund av de obetalda hyrorna.
Fråga på det: Om en vuxen med barn inte kan prioritera sin ekonomi så att barnets bästa sätts i fokus, ska då barnen bo i den familjen?

Där hamnar nämligen alltid min frågeställning.
Vad är bäst för barnen?
Uppenbarligen kan inte föräldern ta vuxna beslut som gynnar barnen i familjen.
Ska hon verkligen få ha kvar barnen?
I inslaget finns även en farmor med.
Det kanske är bättre att hon tar barnen?

Jag är ofta skeptisk till socialtjänsten och hur de arbetar men här anser jag att de gör helt rätt.
Det finns ett eget ansvar och då ska den vuxna ta det.
Hur man ens kan få leva på socialtjänsten i femton år är för mig ett mysterium.
Det ska vara en sista instans som du ska använda under en period innan du kommer ut i arbete eller praktik igen. Spelproblematik.
Uppenbarligen så pass stora att pengarna som övriga människor i Sverige betalar genom skatten, till henne, inte räcker.
Då anser jag att man inte kan behålla sin bostad och därmed inte heller barnen.
Sverige måste sluta vara så mesiga.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barnfamilj-vraks-trots-erbjuden-betalning
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-lang-nedgang-allt-fler-barnfamiljer-vraks