onsdag 15 maj 2019

Varför kan det vara så?

Pojkar idrottar mindre och mindre.
Den stora frågan är varför.
sr.se

Jag har en gissning men den är min för jag vet inte.
Jag vet att det är vi som är onormala som har så många barn men de får välja en varsin aktivitet och sedan spenderas övrig tid tillsammans.
Det finns inget bättre än när säsongen är över och vi har alla dessa lediga eftermiddagar och helger över till att göra "ingenting".

Ingenting betyder oftast väldigt mycket men enligt mig behöver de lära sig det med.
Vi har mycket tid över för att besöka olika platser och göra saker tillsammans.
Just tiden tillsammans är nämligen för mig oerhört viktig.
Det är den som gör oss till en familj.

Varför idrottar man då mindre från cirka elva års ålder?
Jo, jag tror att både barnen och framför allt de vuxna tar det på för stort allvar.
Redan tidigare i ålder så börjar man öva ett par dagar i veckan.
Träningen blir viktig för då det under säsong är match varannan helg så måste man bli uttagen.

De barn som då inte är intresserade av att träna och spela flera gånger i veckan, de är borta. Det finns nämligen ytterst få ställen där träna "lagom" existerar.
Det förväntas att hela familjen ska gå all in och säga upp sitt eget liv för att något av barnen har ett fotbolls eller hockey-intresse.
Det är en sak om nu hela familjen är intresserad men annars förstår inte jag.
Ska hela familjen offra sitt liv för att någon har ett intresse?
Snacka om curling.

Varför slutar då vissa?
Jo, när du får sitta på bänken för att du inte är tillräckligt bra så tröttnar de flesta.
När man är trött när man kommer på måndagen för att det var cup hela helgen, då inser man kanske att det finns andra saker än sport i livet.
Ok, du vill bli proffs?
Tänk då på att du är pensionär när du blir som jag i ålder.
Vad ska du göra efter 35?

Min uppfattning är att det inte längre finns saker för att de ska vara "roliga".
Allt måste vara så allvarligt att man gråter när man förlorar, buar ut motståndarna och tror att man ska vinna genom träning hela tiden.
Samtidigt kan de inte leka såvida det inte finns en boll eller liknande med i bilden.

Jag tror att man måste sänka ambitonsnivån och inse att det kanske finns de som spelar fotboll bara för att det är roligt. Detsamma gäller alla andra idrotter.
Inse att alla är olika.
Vad är det för fel med att bara vara barn!?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=7219677
Unga pojkar idrottar allt mindre