söndag 19 maj 2019

Min kropp, mitt val.

Oerhört oroväckande.
Det som händer i USA är för mig en återgång i tiden.
Ett tänk som inte passar in i en modern värld och det skrämmer mig att det går igenom så lätt.
svt.se

Flera delstater, med Alabama i spetsen, genomför nu lagförändringar som sätter oerhört många käppar i hjulen för kvinnor som blivit gravida och inte vill behålla fostret.
Efter sjätte veckan blir det ett förbud.
I sjätte veckan vet många inte om att de är gravida.

Jag borde i mångas ögon tycka att detta kunde vara bra. Jag borde ju vara rätt avundsjuk på dem som kan skaffa barn utan bekymmer och därmed anse dem som blir med barn direkt som fel. Tänka att de får skylla sig själv eller att det är någon annans fel.
Det är alltid någon annans fel.

Det enda ljuset i detta är att det är just Alabama som går i täten.
Av de delstater som börjat införa detta ligger nämligen samtliga utom Ohio, som gränsar till, i bibelbältet. I Sverige är detta ofta rätt svårt att förstå men det finns en film som heter Bully som handlar om hur svårt det kan vara för ungdomar att vara annorlunda.
En flicka kommer ut som homosexuell och bor mitt i bibelbältet i USA.
I Sverige hade det inte varit ett bekymmer.
Just där hon bodde är det för det slutade med att hela familjen till slut fick flytta då människor är så fruktansvärt inskränkta att de inte ser något annat än Gud.
En Gud som dömer människor.
Människor i bibelbältet hade med all sannolikhet räknats som extremister här.
Vi har ett helt annat tänk.

Så länge dessa lagar håller sig i just sydstaterna så finns det hopp.
För mig är det absurt att ens tänka på att en läkare ska få femton års fängelse för att utföra en abort efter vecka sex. I Texas diskuterar man dödsstraff.
För mig är det ett foster och det är upp till föräldrarna att bestämma vad som ska hända.
Jag ser hellre ett aborterat foster än ett barn som föds till en värld där de inte är önskade.
Jag har nämligen sett alldeles för många barn som lever så fast att ingen vill se det.

Barn ska komma till världen älskade.
Inte genom tvång.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/delstat-sa-ja-till-totalforbud-mot-abort
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/efter-alabama-missouri-rostar-ja-till-striktare-abortlagar