tisdag 21 maj 2019

Principen.

Rätt eller fel.
Svart eller vitt.
För mig handlar nästan allting om att man ska bestämma sig och sedan stå för det.
Kan du bara förklara varför du tycker på ett visst sätt så är det ok för mig.
Du kommer få frågor för att jag ska förstå men sedan är det inte ett bekymmer för mig.
svt.se

Så du tycker tiggeriet är bra. Varför?
Du anser att vi ska gå ur EU. Varför?
Du röstar på F!. Varför?

Din åsikt är för mig värdefull så länge du kan ha den utan att klanka ner på någon annan.
Jag kan förklara varför jag inte är för tiggeriet, varför jag är skeptisk till EU och varför jag aldrig kommer kunna rösta på F!.
Jag förväntar mig respekt för mina åsikter oavsett om man håller med eller inte, och jag tänker som så att det borde vara enkelt. Alla bör kunna skilja på sak och person.

Något jag har svårt för är när människor har en åsikt men inte är konsekventa.
Jag har exempelvis full respekt för dem som principiellt är helt emot abort.
Jag förstår det.
Jag är "för" abort på det vis reglerna är uppstyrda i Sverige men jag anser personligen att det är fel.
Man ska tänka efter före men när det inte har skett bör det vara upp till var och en.
Jag lägger ingen värdering i det.

Mitt bekymmer är nu Trump i abortfrågan.
Han tycker det är ok att man förbjuder abort men anser att det ska vara ok vid en våldtäkt.
Jag förstår inte den argumentationen.
Menar man att fostret vet att det har kommit till genom våld och övergrepp?
Att fostret har mindre ont om det tas bort då än om det avlats i kärlek?

Man pratar om "Pro-life", man är för livet.
Gäller det då bara vissa liv?
Liv som har kommit till genom ömsesidig kärlek?

Jag tänker inte så.
För mig handlar det om att fostret inte vet men att jag inte vill att barn ska födas oälskade.
Jag anser att de nya reglerna är en katastrof för kvinnor i dessa områden och jag tror att det är farligt för framtiden när det har börjat såhär.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-inte-emot-abort-vid-valdtakt-gar-emot-alabamalagen
https://www.dn.se/nyheter/varlden/trump-mot-abort-forutom-vid-valdtakt-och-incest/