tisdag 7 maj 2019

Du, jag, vi.

Det egna ansvaret står för mig över allt annat.
Ditt, mitt, allas.
I Sverige finns det ingen som behöver tigga.
Ingen som behöver gå på gatan eller vara bostadslös.
Vi har ett system som fångar de människor som kan hamna i riskzonen.
svt.se

Att vara bostadslös och hemlös är inte samma sak.
Du kan nämligen vara bostadslös utan att vara hemlös.
Den som precis träffat kärleken är kanske hemlös innan alla papper är klara, men för den delen inte bostadslös då denne flyttat in hos sin nya respektive.
Antalet bostadslösa i Sverige har ökat men det är också de som måste fundera över livet.
Sveriges system ger alla oerhört många chanser.

Igår hade Sölvesborgs kommun uppe om ett eventuellt tiggeriförbud.
Då oppositionen, precis som väntat, inte hade läst på tillräckligt valde de att yrka på det som kallas för återremiss. Den får man igenom med en tredjedel av rösterna.
Det betyder att de hade fått igenom detta oavsett vad vi som majoritet tycker.
Med det var debatten slut.
Varför ska vi argumentera någonting som inte kommer längre?
Vi tog ett beslut innan mötet att om någon yrkar på återremiss så lägger vi debatten.
Den tar vi istället när det finns incitament för oss att vinna.
Trots detta valde oppositionen att helt oemotsagda stå och upprepa sig i fyrtio minuter.
Ingen sa alltså emot, men de fortsatte att diskutera med sig själv.

I sådana här frågor är alla redan medvetna om att man inte ändrar någon annans åsikt. Man pratar, i detta fallet i en monolog, för dem som lyssnar på radion. Inget annat.
Inför mötet hade människor, samtliga inom kommunens vänsterkår, valt att ställa sig med muggar och låtsastigga pengar. Uppenbarligen var det för kallt för de ställde sig inomhus fast att de inte hade tillstånd till det. Intressant i det hela är också att de ställde sig där efter att gruppmötena hade börjat men sedan påstår att vi gick in från ett annat håll.

De som låtsastigger kanske bör förstå att som ledande majoritet så är partierna så pass ansvarsfulla att man träffas innan fullmäktigemötet börjar. Så länge jag har varit delaktig i politiken har det varit så vilket var fallet även igår.
Vi träffades innan och såg över vår politik inför ramarna samt kvällens möte.

Tiggerifrågan är för många hemsk men enligt mig är den rätt.
Vänsterpartiet hänvisade till Amnesty i frågan och min förhoppning är att man då även inser att Amnesty har rätt i prostitutionsfrågan. Amnesty är nämligen för samma politik som jag inom detta, för vi vill båda att man ska ta bort sexköpslagen.
Jag betvivlar att vänsterfolkets källa är lika accepterad då.
I tiggerifrågan lutar jag mig emot exempelvis Von Schreeb som startat upp svenska Läkare utan gränser. Han säger att man inte ska skänka till någon då det tar bort incitamentet för dessa människor att förändra sin situation.
I Sverige ska alla ha ett hederligt arbete och behöver inte sitta och tigga.
Till nästa fullmäktigemöte har oppositionen fått den tid de behöver.
På nästa möte tar vi beslut i tiggerifrågan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/beslut-om-tiggeriforbud-i-solvesborg-aterremitteras