söndag 5 maj 2019

Med ledord som solidarisk?

Män är äckliga varelser.
"Krossa sionismen - befria Palestina" är en gammal ramsa.
SSU viker inte en millimeter.
Samtidigt är ett av socialdemokraternas ledord just "solidaritet".
Fungerar det verkligen ihop?
svt.se

För mig är det inget problem för jag har har inget med SSU att göra.
De som finns inom denna rörelse i min hemkommun räknar jag dock som väldigt vettiga och jag har inget emot dem på något sätt. Att samma del av SSU återigen är i klammeri med vad som kan tyckas vara ok är oroväckande. Speciellt med tanke på att det är SSU i Malmö det rör.

Antisionism - motstånd mot sionism; rörelsen som vill att judarna ska få tillbaka hela Israel.
Antisemitism - fientlighet, fördomar eller diskriminering mot judar.

Det lokala SSU i Malmö var för en kort tid sedan i rampljuset då de kritiserades för sin antisemitism. Nu är vi där igen. Hur mycket tål de?
I min ungdom kritiserades de också väldigt hårt men då var det för att de hade väldigt mycket medlemmar. Som sedan visade sig inte vara medlemmar.
De hade medlemsregistrerat hur många som helst för att få bidrag.
Det är ändå mer ok än detta.

Jag bryr mig inte om vad människor tänker om Israel - Palestina.
För mig var det slutdiskuterat 1948 när FN bestämde att judarna skulle få tillbaka Israel.
Jag tyckte det var ett hån att den feministiska socialdemokratiska regeringen erkände Palestina för enigt mig existerar inte det så som de menar.
Vi här i Blekinge skulle kunna sätta oss rakt upp och ner, kriga mot Småland och hänvisa till att vi inte ville bli svenskar. Vi vill vara danskar så vi protesterar genom att leva på alla andra.
Tycka synd om oss själv.
Så pass mycket att vi skriver in att vi inte tänker sluta förrän den dag alla svenskar är döda.
Det låter väldigt absurt.
Det är dock sanningen om Palestina.

Inte nog med att SSU fortsätter skandera att man ska krossa sionismen - alltså att staten Israel ska krossas - så backar man inte.

Vänd på det.
Tänk som i Grishamns Juryn.
Tänk er att det var högermänniskor som skanderat ramsor om andra världskriget.
Tror någon att media släppt det lättvindigt eller förstått att det har en annan innebörd än den som skriks?
Det tror inte jag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ssu-skane-slar-tillbaka-kritiken
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ssu-efter-kritiken-sjunger-inte-den-sangen-igen
https://www.gd.se/artikel/ssu-tar-avstand-fran-marwa-karims-debattartikel-om-att-man-ar-ackliga-varelser-olampligt-att-uttrycka-sig-sa
https://nyheteridag.se/viker-inte-en-millimeter-ssu-skane-forsvarar-krossa-sionismen-sangen/