måndag 27 maj 2019

Vinnare!

Skolungdomarna visade vägen för ett friare Europa.
Ett friare Europa men med regler.
Moderaterna vann stort i Blekinges skolval och jag anser att det är glädjande!
svt.se

EU är för många ingen stor fråga och för mig har det de sista åren mest varit ett orosmoment.
Tanken med EU är bra och jag röstade för en gång i tiden men kostar det så smakar det.
40 miljarder är en väldigt stor summa.
Speciellt när vi inte tar hem alla pengarna utan låter EU behålla en massa.
Varför?
För att byråkratin är så omständig.

För många år sedan var jag på besök i Bryssel och förvånades över hur omständigt mycket verkar vara. Känns det tidskrävande i en kommun är det ingenting jämfört med EU-parlamentet.
Det är nämligen väldigt mycket människor där alla har sitt lands kultur med dig.

Kultur är ett känsligt ord men jag ska förklara vad jag menar:
Vid besöket fick vi veta att om ett möte började nio på förmiddagen, så kom de svenska ledamöterna kvart i nio. De andra nordeuropeiska länderna kom vid nio.
Den som skulle öppna lokalen kom halv tio, medelhavsländerna droppade in efter hand fram till lunch. Mötena fick dock gärna vara till mitt i natten.
Den kulturskillnaden menar jag.
Spanjoren tar med sitt Manana manana och det är inget ont i det utan deras sätt att se på det.

Frågorna som sedan diskuteras är jordgubbar, gurkor och skogsbränder.
Det är inte lätt att komma överens och när man sedan har kommit överens då ska man bestämma sig för hur man ska göra det. Papper ska skrivas och sedan ska det genomföras.
Det är inte lätt.

Problemet med EU är alla Sveriges paragrafryttare men jag hoppas med det resultat som nu finns, att vi ska kunna börja förändra det. Vi kan göra Sverige lite mindre byråkratiskt!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-nyheters-valu-rysare-for-liberalerna-kan-aka-ur-eu-parlamentet