fredag 17 maj 2019

Oansvarigt.

Jag tror i grunden inte på tvång men anser att det ska finnas undantag.
I helgen hade Moderaterna i Blekinge sin förbundsstämma och ingen ska någonsin kunna säga att jag inte tyckt något. Mycket av det jag försökt förändra för flera år sedan är nu verklighet och min förhoppning är att det ska fortsätta vara så även om jag är kontroversiell.
svt.se

Vaccin.
För mig är det en självklarhet att barn ska vaccineras.
Då menar inte jag med nya påhittade vaccin utan med de vaccin som vi har haft i oerhört många år och som är beprövade. MPR-sprutan är en av dem.
MPR står för mässling, påssjuka och röda hund.

Jag är själv fullvaccinerad men fick den hårda vägen lära mig att det inte är helt säkert.
För snart femton år sedan satte jag mig på tåget.
Någon där hade påssjuka och hostade på mig.
Jag var en av ett fåtal som var mottaglig varpå jag svullnade upp och fick påssjuka.
Det började med att jag fick ont i ögonen då alla ljus var oerhört starka och sedan svullnade jag upp. Läkarna hade inte sett ett fall på årtionden när jag kom in men det visade sig att ungefär femtio personer varje år drabbas av detta.
Varför?
Jo, för att andra väljer att inte vaccinera sig.
Jag hade utöver det extrem otur.

Mässlingsfallen har ökat med 300 procent de sista åren.
I världen.
Det låter mycket men rör ungefär 25 personer i Sverige.
Det är dock 25 personer för mycket som har visat att de inte har det omdöme de behöver.
Därmed anser jag att exempelvis MPR-sprutan ska bli ett tvångsvaccin.
Den som kommer till Sverige bör veta direkt att vi kräver att man är vaccinerad.
I min värld är det lika självklart som att vi ska vända donationsregistret.
Jag vill att alla som blir medborgare per automatik blir inskrivna i registret och den som inte vill vara med får gå ur.
Över 800 personer väntade i fjol på ett organ.
trettio personer dog när de väntade.

MPR-vaccin täcker idag 97% av Sveriges befolkning.
Det rör sig alltså om ytterst få personer som skulle bli tvingade.
För mig är det skydd mot alla oss andra.
Vaccinera på!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/antalet-masslingsfall-har-okat-med-300-procent