onsdag 1 maj 2019

Rätt och fel.

Våldtagen?
Tafsad på?
Någon halvkändis som har gjort det?
Bara anmäl och säg me too.
Media svalde allt med hull och hår.
svt.se

Fredrik Virtanen har aldrig varit min favorit men jag försvarade honom när vindarna blåste som värst. Me too var för mig nämligen en grav överdrift där media fick agera bödel och människor dömdes utan rättegång.
Drevet och rubrikerna var viktigare än allt annat.
Ingen med ett sunt tänkande kan säga att det var bra.

Det bör ju vara varje sunt tänkandes människas första tanke, att ingen i vårt land ska dömas oskyldig. Rättsstaten måste få ha sin gång.
När då media driver enskilda saker mot människor blir det fel.
Rättsstaten får inte ha sin gång vilket stör ut allt en demokrati tror på.

Det är nu några säger att "jag vet minsann hur han är", "jag har hört", "jag känner någon som säger"... Det är fullt möjligt att Virtanen är en hemsk människa.
Det vet inte jag.
Jag vet dock att jag anser det vara fel när människor döms utan en rättvis rättegång.
Detsamma gäller alla andra media utsatte för kaos.

Det enda jag reagerar är hans egen inställning till det som har hänt.
Han anser nämligen att han inte skulle dömas som en politiker.
Ok. Så om du är politiker så ska du inte behandlas enligt demokratins alla regler?
För mig ska alla människor följa samma regler.

Virtanen menar att hans privatliv på krog för femton år sedan är ointressant.
Jag håller med honom. Jag förstår dock inte varför det skulle vara mer intressant om det var någon annan. Femton år, vem bryr sig!?

Jag hoppas att Me too aldrig någonsin upprepas igen.
På något sätt.

https://www.svt.se/kultur/fredrik-virtanen-om-nya-boken-kvinnor-kunde-inte-ljuga-under-metoo
https://www.svt.se/kultur/metoo-publiceringarna-leder-till-nytt-rekord-av-po-anmalningar