tisdag 14 maj 2019

HBTQI.

Frågar ni mig så är det meningslöst.
Jag behöver nämligen inte epitet för att godkänna någon då alla enligt mig får vara precis som de vill. Vill du vara prickig, randig eller grön?
Ok.
För mig spelar det ingen roll.
Du har exakt samma värde oavsett.
Kristen eller hinduist?
Tro vad du vill för är din gud vettig så accepterar den alla för den just du är.
svt.se

HBTQI blev något nytt för mig.
I?
Vad står iet för?
Det ska bli intressant att se hur "förkortningen" ser ut om tjugo år när det ska komma till bokstäver hela tiden. I står tydligen för intersexuell.
Det betyder i sin tur någon som inte riktigt vet eller är säker på om de är män eller kvinnor.

Med risk för att trampa på tår och för de som bara läser halvdant:
Jag anser att alla människor är lika mycket värda.
Jag förstår dock inte alla dessa beteckningar och anser att det blir trams av det hela när man måste ha ett epitet för att känna sig godkänd.
Kommer jag någonstans så presenterar jag mig som Emilie.
Beroende på sammanhanget så kan det komma en titel efter men i vanliga fall är det bara jag.
Jag skulle ju aldrig säga:
Hej, Emilie Pilthammar, kvinna, 36 år, hinduist och hetero.
Det är nämligen för mig helt ovidkommande vilken ålder jag har, kön, religion eller sexuell läggning. Jag är ju fortfarande bara Emilie!

Sverige är alltså näst sämst i Norden på hbtqi-lagstiftning.
Enligt mig ska vi inte lagstifta om någonting då jag anser att ordet jämlikhet räcker.
Vi ska ha en lagstiftning som säger att alla människor är lika mycket värda.
En lag som säger att det inte spelar någon roll vem du är för du är ändå ok.

Nästa gång jag kommer någonstans ska jag presentera mig med:
Hej, jag heter Emilie Pilthammar.
Heterosexuell, inte bisexuell vad jag vet, inte transperson eller gueer samt är väldigt säker på att jag är en kvinna.

För mig är alla lika och för det behövs det inga epitet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-matning-sverige-nast-samst-i-norden-pa-hbtqi-lagstiftning
https://www.amnesty.se/vara-rattighetsfragor/diskriminering/hbtqi/