tisdag 8 september 2020

Inte bättre än någon annan.

Vad händer om du inte blir godkänd i alla ämnen i skolan?
Det är en väldigt bra fråga.
Svaret är inte speciellt krångligt, för beroende på vilken nivå av skola du befinner dig på så händer det till största delen ingenting. Blir det alldeles för mycket underkänt så får man helt enkelt gå om ett år.
Det gjorde jag.
Skolan var långsam och tråkig, helgerna roliga och när jag fick jobb så tyckte jag inte att skolan var så viktig. När jag samtidigt hade börjat engagera mig politiskt så blev frånvaron plötsligt giltig, men jag fick ta igen det.
I gengäld mot mig själv läste jag in lärarutbildningen ett år snabbare än vad som gick.
Efter det har jag fortsatt läsa och gör än.
Jag tycker helt enkelt att det är roligt att plugga.
Hade någon sagt det till mig för tjugo år sedan hade jag skrattat rakt ut.
svt.se

Jag väljer att skriva detta för enligt mig är jag den jag är på grund av detta.
I Sverige har sådan hysteri lagts på att man måste klara alla ämnen, vara perfekt och bete sig normalt att man till slut inte vågar sticka ut alls. Elever blir knäckta över sina betyg fast att de många gånger inte spelar någon roll. Ska du bli läkare eller veterinär så ok, men inte annars.
Matten jag läste in på gymnasiet har jag fortfarande aldrig haft användning för.
Inte en enda gång, och då är jag även mattelärare men på en lägre nivå.

Regeländringar har nu gjort att ingen längre ska kunna jämföra skolors resultat.
I min värld handlar detta om samma hysteriska tänk som tidigare.
Ingen ska få känna sig sämre, utanför eller i botten.
Ingen ska få vara duktig.
Har Skolverket då funderat över att det kan vara just den dåliga noteringen som gör att man skärper till sig?
Den lilla delen som gör att skolan plötsligt känns viktig att prioritera för kommunen?

Jag har varit för ett återförstatligande av skolan så länge jag kan minnas.
Jag gick i den själv men jobbar i en kommunal och trots att jag anser att varje person vet bäst själv, så kan inte skolan bli speciellt likvärdig när det är upp till enskilda politiker i en kommun att prioritera vad som ska ske. Speciellt inte när de sällan väljer att prioritera just skolan.

Om samma fokus läggs på att göra skolor bättre, som att hymla med vad som händer i dem, så kanske vi kan få se en förändring.
Gör om och gör rätt.
Jämförelser är inte alltid av ondo.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/stopp-for-att-jamfora-skolor-efter-regelandring
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/darfor-kan-du-inte-langre-jamfora-skolornas-resultat
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skolsekretess-aventyrar-de-nationella-proven