fredag 25 september 2020

Bara i Sverige.

Sverige är unikt på många sätt.
Vi är exempelvis ett land med oerhört många paragrafryttare och den sista tiden har vi fått läsa de mest absurda nyheterna. Samlar du ihop sten i en hög på din tomt, då får den plötsligt ett värde som stenhög och kräver ett tillstånd för att flyttas.
svt.se

På liknande sätt blir det nu om du gräver en miljödamm på din tomt.
Då kommer det plötsligt bli ett strandskydd på dammen, och iomed strandskyddet så får du inte bygga i närheten. Snacka om att skjuta sig själv i foten.
När du tror att du faktiskt gör något bra, så visar det sig sen att du gör dig själv en björntjänst.
Min uppfattning är att detta aldrig skulle kunna hända i många andra länder.
I andra länder skrattar man nämligen åt detta och tittar på ett annat håll.
I Sverige ska vi vara noga och perfekta.
Självklart ska reglerna följas!

För mig blir detta helt absurt och just strandskyddet är en fråga som ständigt är aktuell.
Jag satt med i SABO, som sedan blev Allmännyttan, i några år och där var detta en ständig diskussion. Strandskyddet ser nämligen likadant ut i hela Sverige.
Jag kan köpa att det finns regler för många platser och speciellt dem som är väldigt attraktiva, men det blir absurt att Stockholms skärgård har samma regler som en insjö i Norrland.
Så ser det dock ut.

Detta kan enligt mig jämföras med vinterdäckens vara eller inte vara.
Samma regler gäller i hela Sverige, fast att vi i de södra delarna inte ens får snö många gånger. I Norrland där det kommer mängder med snö är det samma regler och samma datum gäller.
Det måste gå att se det unika för varje plats och sedan göra regler utifrån det.

I detta fallet bör det vara så att man ska göra om och göra rätt.
Gräver du en miljödamm för att hjälpa vårt land att fungera, så ska du inte straffas för det.
Du ska premieras och enligt mig är det absurt att ens tänka att en hemmagrävd stor damm kan inkluderas i strandskyddet.