onsdag 16 september 2020

Vad lagen säger..

Det finns lagar och regler av en anledning.
Att kontrollera pass och id på människor som åker mellan Danmark och Sverige är för mig oerhört viktigt då jag faktiskt inte vill ha fler människor olovligt här.
Vi har bestämt detta så varsågod och följ reglerna.

Jag förstår att det kan vara jobbigt att stiga av tåget för en kontroll.
Alla har vi något att passa och något vi ska till, men om polisen säger det så stig av.
Hur svårt kan det vara!?
Man behöver inte vara hjärnfysiker för att inse att det blir problem om man inte gör det.
Detta är enligt mig rätt, för polisen ska inte bara släppa igenom dem som inte följer detta.
svt.se

Blir vissa människor misstänkte före andra?
Ja, det tror jag.
Handlar det om hudfärg?
Möjligt.
Lösningen kan dock inte vara att polisen sorterar bort människor utefter en hudfärg eller vilken religion de verkar ha. Lagen ska ju vara lika för alla!

Polisen får dock inte föra statistik på hudfärg, etnicitet eller något annat vid kontrollerna.
Därför går inte detta att kontrollera.
Killen i artikeln berättar att han har blivit utplockad flera gånger och att det känns kränkande. Jag förstår det, men lösningen kan inte vara att gå emot polisen.
Lösningen måste vara att gå på politikerna för att försöka hitta en kompromiss som i längden befriar dem som arbetar från denna kontroll.

Jag kan inte se varför det skulle vara ett problem.
Skapa ett extra kort som bevisar att du är svensk och arbetar i Danmark, eller tvärtom.
Låt dessa personer få korten som ett extra verktyg för att bevisa sin oskuld. Någon gång måste de såklart kontrolleras då det annars kan leda till smuggling av diverse saker.
Lösningen är i vilket fall som helst inte att kriga med polisen.

Känner du dig extra utsatt?
Jag tror viss klädsel, vissa utseenden och vissa beteenden spelar roll.
Jag vet en som alltid blir stoppad.
I alla kontroller så plockas han alltid ut.
Jag blir aldrig någonsin kontrollerad i sådana tester.
En gång har jag blivit stannad för en vanlig poliskontroll men då de insåg att bilen var full av barn och att jag var halvt hysterisk över att passa tider till allting, så skrattade de och släppte mig efter ett blåstest och att ha visat körkortet.
Hade jag börjat krångla hade de självklart hållit mig kvar om de kunde.
Någonstans måste jag själv inse att det är mitt beteende som påverkar.

Killen som kände sig orättvist behandlad - kontakta dina politiker.
De kan förändra detta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/han-ifragasatte-en-andra-poliskontroll-slapades-av-taget