söndag 27 september 2020

Vikten av kultur.

Svensk medborgare, nuvarande i Tyskland och med läggning åt pedofili.
Ingen jättekul förklaring på någon.
Taget rakt ur luften är min gissning att kultur spelar in.
Vissa sparkar bakut, men faktum är att vissa kulturer godkänner pedofili.
De godkänner att vuxna människor har sex med barn.
svt.se

Det där med kultur och religion är oerhört tabubelagt från det normala svenska hållet. Tabubelagt på det sätt att ingen nämner att det finns skillnader. Ingen vill peka ut det onormala.
Faktum kvarstår också, hur fel det än känns, att det är Sverige som är udda och annorlunda. Kan någon tänka sig statsministern - oavsett partibeteckning - ställa sig i ett tal och be Gud att välsigna Sverige?
Kan någon se kungen göra det?
På samma sätt tänker man inte att USAs president någonsin skulle hoppa över den frasen.
Världen fungerar olika utifrån olika synvinklar.
Att belysa det är för mig grundläggande för både kunskap och förståelse.

En fjortonåring blev våldtagen.
Nu, fyra år senare, får man en match i det tyska registret för sexualbrott.
Killen har begått ett annat brott där, men i Sverige benämner vi noga att han är Svensk medborgare. Han togs dock i Tyskland.

Nummer ett: våldtäkt på ett barn.
Nummer två: Media pekar ut att han är svensk medborgare. Varför!? När blev det så viktigt?
Nummer tre: Han är i Tyskland. Landet som har tagit emot flest människor sedan 2015.
Var i kedjan går det då sönder?

Min uppfattning är att en tjej, oavsett ålder, många gånger är ett lovligt byte i vissa kulturer. Min uppfattning är utöver det att det många gånger är så att dessa personer inte förstår att andra regler gäller i Sverige. Även i Tyskland. 
Flickan gick hem mitt på dagen och blir våldtagen.
Som det ser ut i Sverige så ska hon vara glad att hon lever eller att de inte var tio stycken.
Nu åker han dit och jag är tacksam över att tekniken har gått framåt. 

För att hitta lösningar, måste man först se problemet.