lördag 5 september 2020

"Historiskt förankrade byggnadsmiljöer skapar hemkänsla och trygghet för invånarna".

Lagt kort ligger?
Eller?
Lyckan över att Sölvesborgs kommun bytte ledning var stor för två år sedan. Det skulle innebära att det som oppositionen - nu styrande partier - tittat på, nu skulle gå igenom.
Men nej, så blev det inte. Makten blev viktigare.
Orden i rubriken är SDs inför valet 2018 och handlar om vad som är rätt för Sverige och Sölvesborg.

Många sa att de var övertygande om att jag skulle gå över till sverigedemokraterna när jag aviserade ett byte. Den som läst vad jag skriver genom åren, vet att det inte går.
Detta är en av anledningarna.
Jag står för den jag är och för vad jag tycker.
Oavsett om jag står ensam eller med alla andra.
Jag är helt enkelt inte till salu och jag kan inte styras.

En av de saker som moderaterna och sverigedemokraterna i Sölvesborg röstade för, var att området B20 skulle strykas från detaljplanen. Det är hamnområdet i Hällevik som i nedan länk kallas för Stiby 9:87, 31,2 och 31,6 (Hälleviks rökeri).
Det område som nu, åter igen, ligger på bordet.
Samma personer som alltså röstade för att ta bort denna del, väljer nu att låta den fortgå.
Argumenten kommer gissningsvis vara i stil med "Vi måste utvecklas och bli fler", "Klart att de ska få bygga här om det ska byggas på andra ställen" och "Det är bara en detaljplan. Ingenting är klubbat".
Detta är så fel så jag tar mig för huvudet.
Sds program 2018.

I SDs manifest inför valet 2018 så står följande ord över vad de vill förändra:
"Upphäva kommunens vision om en generell befolkningsökning som innebär tjugotusen invånare 2020".  "Ge invånarna större inflytande över stadsplaneringen."
Värst av allt är denna mening:
"Värna svensk och lokal byggnadstradition".
Detta är alltså inte mitt hittepå eller en grund i bitterhet som antyds.
Detta handlar om min hembygd som jag värnar om.
Jag älskar Hällevik och det unika som finns här.
SD påstår att de gör det, men nu för de fram motsatsen.
Det är alltså ok att ha röda stugor och små båtar på bild i tunnelbanans i Stockholm (istället för kvinnor med mens), men när det gäller verkligheten så är det ok att stora kolosser byggs in i ett litet fiskesamhälle!?
Ni ska ju vara konservativa och bibehålla det genuina!?

Någon kommer säkert ta upp att Hanöhus ska bli lägenheter.
Jo, det är sant. Det förändrar dock inte omgivningen.
Något händer i en befintlig byggnad, vilket inte blir fallet när åtta gigantiska hus på tre våningar ska sättas in framför befintlig bebyggelse.
Ingen med hjärtat i hembygden kan gå med på detta.
Detta ska göras för att vi då kan få större inflyttning till kommunen.

Då kommer kärnfrågan fram: Vill vi bli större?
Är det ok att förstöra det genuina som finns för att kanske få hit några åretruntboende till?
I värsta fall blir det några sommargäster som ska ställa till det runt sig och klaga på allt, för att sedan ändå bara vara här i ett par månader om året.
Jag tror snarare på exklusivitet och kvalité.
Inte kvantitet.

Jag vill inte ha några stora kolosser i hamnen i Hällevik.
Hade de velat bygga enplanshus med vita knutar så ok.
Mindre enplanslägenheter med en liten tomt för äldre personer.
Inga bekymmer, men inte detta.
Det passar helt enkelt inte in!
Bygg fiskebodar och en park, en lekplats eller en restaurang.
I Hörvik lägger man in om allt detta, men inga bostäder och frågan blir då hur man tänker framtiden. Människor som bosätta sig i Hällevik men sedan ta sig till Hörvik för allt annat?

Partierna som nu styr går emot allt som de står för.
Allt som de har röstat för.
Vad tycker du?
Vill du ha åtta stora kolosser på tre våningar i Hälleviks hamn?
Det är nämligen det förslaget som nu ligger och du har ett par veckor på dig att protstera.
Gå in på denna länk och skriv till dem: https://www.solvesborg.se/bygga-bo-och-miljo/oversiktsplan-och-detaljplaner/detaljplaner-och-omradesbestammelser/pagaende-planarbeten/detaljplan-for-stiby-312-316-och-del-av-987-halleviks-rokeri.html

Maktfullkomlighet är farligt och när ett parti plötsligt går emot allt de själv har jobbat för, då är mitt förtroende borta. När de som påstår sig vilja värna om det gamla, kulturen och det genuina inte längre bryr sig, då är det fel.

Detta är din chans att påverka!
Fast att de skrev att de ville att människor skulle få påpeka mer så fick ingen här yttra sig innan arbetstiden och pengarna redan hade lagts på planen. Hur svårt kunde det varit att skicka ett sms eller ett brev till alla som bor i byn?
Det fungerar ju utmärkt när det är bevattningsförbud..
Det liknar mer och mer Liftarens Guide till galaxen.
Där står jordborna när UFOna sveper in och berättar för jordborna att de har haft femtio år på sig att klaga över den intergalaktiska vägen. Ingen har dock sagt något så därför väljer de att spränga vår planet. På liknande sätt går det till här.
"Planerna har funnits länge men ni har inte sagt någonting om det fast att vi hade en liten notis om det i tidningen - så nu gör vi som vi vill".
Hur många har en tidning!?

Hjälp till att bevara det genuina Hällevik!
Minns bristen på hållbara löften inför valet.

https://www.youtube.com/watch?v=6vH1yKZl9sg&ab_channel=H%C3%A4lleviksR%C3%B6keri