lördag 19 september 2020

När allas lika värde börjar gälla igen.

Mitt hem är min borg.
Detta uttryck kan alla som äger sitt boende säga.
Även dem som hyr boendet, förutom då om du råkar vara äldre och hyr ditt hem av kommunen eller en privat idkare. Då kan kommunen bestämma att du inte får ta emot gäster.
Ingen släkt eller vänner.
Efter hand har du fått sitta bakom en skärm.
Personalen på boendet har dock inte varit inlåst utan har fått åka hem.
svt.se

Baktanken är förhoppningsvis god när man vill tvinga människor att bete sig på något speciellt sätt. När man menar att alla ska bära munskydd och anser att total isolering är lösningen.
Läser man historia vet man att det inte hjälper och senast WHO hyllade Sveriges tänk.
Munskydd.
Ja, den som har arbetat i detta vet att det inte är så lätt.
Ha glasögon så snackar vi massiva bekymmer.
Glasögonen immar nämligen igen.
Hyn blir en katastrof.
Är du något sånär överviktig så blir det som att sätt en påse över huvudet.
Mest intressant i det hela är att alla som helt villkorslöst hyllar ansiktsmasker inte använder det själv. Samma personer som anser att du och jag ska ha skydd samt följa reglerna, bryr sig nämligen inte själv.

Min familj har varit isolerad i sommar.
Det har bara varit vi även om vi har gjort mindre utflykter.
Inget stranden, inget resande, inga fester och absolut inte en massa människor som vi inte träffar varje dag. Det har vi inte gjort av rädsla för att bli sjuka, utan av respekt för andra människor.

För mig har detta varit sjukt och att restriktionerna nu kommer sluta gälla är det sunda. Betalar du för ditt boende så måste det nämligen vara din egen vilja som är lag.
Jag är tacksam över att min hemkommun ska sluta spela bror duktig i detta och istället följer de allmänna rekommendationerna om att öppna upp.
Känner du att du är kry och vill umgås med dina vänner?
Gör det då.
Även om du råkar vara 87 år och bo på ett äldreboende.
Jag litar på dig som individ!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-besked-om-besoksforbudet-pa-aldreboenden