tisdag 29 september 2020

Dags för mer skatt!

Plastpåseskatten har mot alla odds ställt till det för regeringen.
Svenskar har slutat att köpa så mycket platstpåsar, vilket i sin tur leder till att staten inte får in de intäkter de tänkte att de skulle få. Det lär bara vara nya skatter att vänta efter det här.
Det är nämligen så att det finns en tendens till att inte plocka bort skatter, men att istället lägga till nya när de gamla inte känns så välfungerande.
Skatterna har höjts och regeringen tänker lite som förr, att det ska vara coolt att betala skatt.
Nu ska man må bra att att köpa en öl på systemet, och ska man sova riktigt gott så ska man köpa en plastpåse till ölen.
Världen är upp och ner.
svt.se

Miljöprofessorn i artikeln dömer ut plastpåseskatten.
Den är verkningslös.
Jag funderade på exakt samma sak när jag häromdagen stod och lagade mat.
Allt är plastat.
Jag beställde hem en ny regnjacka och den kom i en plastpåse, i en annan påse.
Plast är inte ett bekymmer ifall man sköter det rätt.

Det finns många bekymmer i världen men just i Sverige anser inte jag att plasten är något större bekymmer. Jag skulle tvärtom vilja påstå att Sverige är extremt duktiga på detta med miljö.
Jag har rest mycket i mitt liv och i många länder är det katastrofalt hur man ser på miljön.
Vi kan däremot inte hjälpa dem genom att bestraffa människor i Sverige.
Plastpåseskatten är ett slag i luften som i förlängningen bara lurar människor till att tro att de faktiskt gör skillnad.

Det finns smutsgrisar, aboslut.
Det finns människor som inte sköter någonting.
Som kastar skräp i naturen, hundbajspåsar i skogen och som inte förstår att de är en del av framtiden. Deras beteende kan få konsekvenser.
De kommer dock inte förändra sig för detta.
Förändring kräver nämligen kunskap, och kunskap får man genom att träget gå till skolan.
Återupprepa vad som är rätt.
Då kan man förändra på sikt.
Denna skatten är en ursäkt för att försöka dra in mer skatt till något av regeringens hål.