onsdag 7 april 2021

Den oberoende granskningen.,

Metoo, nu fyra-fem år senare.
Gjorde det någon skillnad?
Brydde någon sig verkligen på riktigt?
Minskade tafsandet eller övergreppen?

Nu som då så anser jag att det var en överdrift utan dess like och människor, främst män, hängdes offentligt utan någon form av rättegång. Media blev bödlar som bara vässade eggen för att hugga huvudet av alla som sa emot. Det är verkligen skarpt det där.
Oftast är det nämligen så att den som skriker mest också är den som har mest skräp i bagaget. Ju högre du skriker, desto fulare är du under ytan.
Jag kan se paralleller i den lokala politiken där jag hade bränts på bål om jag levde under häxprocessernas tid och Liberalernas starke man i kommunen hade hållit i facklan. Jag skämtade ju om sex fast att jag var yngre och kvinna. Hemskt! Samma person som sedan blir filmad kliandes på sina eksem.. något kliade. Inte en bild, inte ett namn, inget.
Men är man äldre man och flyter med strömmen så är det lättare att komma undan med sådant.
Tur det inte var jag som kliade mig för då hade jag förmodligen blivit landsförvisad.

Som med alla former av vågor som kommer i samhället så kommer alltid några att hängas först. Det finns nämligen alltid någon som ska puttas över kanten. Upprättelse är sedan ett svårt ord för det kan bli en liten ynklig notis i tidningen någon gång. SVT väljer istället, för våra skattepengar, att göra en snyfthistoria om Soran Ismail. 
Killen som så gärna hängde ut människor ur andra partier och spädde på saker för att det skulle ge rubriker. HAN blir plötsligt anklagad för våldtäkt. 
Metoo på den!
Två avsnitt med snyft fick han.

Mitt bekymmer här är att när jag tänker på att någon blev offrad i metoo-tramset så var det inte Soran Ismail utan den förste som dyker upp i mitt huvud är Martin Timell. Lassa Kronér.
Även Lotta Bromé var en av dem.
Vad är det som gör att inte Timell blir den som får ett snyftprogram?
Han är enligt mig det första offret för det som skedde men SVT väljer att ta en av vänstermänniskorna som råkade falla sist.
Är det verkligen bra journalistik?
För jag undrar verkligen varför man valde just honom, då han enligt mig mötte det där ordspråket som är så jobbigt: Kasta inte sten i glashus.

Det är precis som om man skriker högst, låter mest och ständigt går på andra.. då klarar man sig själv.
Jag tycker likadant nu som då.
Metoo var en total katastrof för rättssamhället då skattebetald media agerade domstolar och bödel istället för den opartiska del av nyhetssamhället som de borde vara.
I min värld ska inte skattepengar gå till detta överhuvudtaget.