fredag 9 april 2021

Långtidsbesvär av covid-19?

En studie som så tydligt pekar på dels medias makt, och dels på något smart som jag har fått till mig: Allting är psykiskt tills motsatsen är bevisad.
Precis så, för fram tills dess att en diagnos är ställd, så finns många av bekymren i psyket. När man då konstant pumpas av media med hur hemska symptomen är, hur hemskt det är med covid-19 och hur många som dör så tror till slut individer på det.
Inte för att det finns fakta, utan för att media säger det.

Studien som nu är gjord visar att det finns de som har symptom efter "normal" corona.
Gårdagens siffror visar att det smittats 849 000 med corona.
De sjuka av dem är 6170 personer.
Det betyder att drygt 850 000 människor har haft "normal" corona.
Du har fått feber som gått upp och ner, tappat smak och lukt och är trött.
En av tio har något symptom kvar efter åtta månader och då gäller det trötthet och något nedsatt smak och lukt. Det betyder att ungefär 85 000 personer i hela Sverige har någon form av dessa symptom.
Resten inbillar sig för att media har sagt att de ska känna så.

Media har dock gett sken av att detta är det normala.
Media för fram att hjärtklappning, långvarig feber, kognitiva besvär, minnesproblematik och koncentrationssvårigheter är det normala. Så är inte fallet och det kan nu studien visa.
Symptomen och alla personer som förs fram som bevis på hur hemskt detta är, de är undantagsfall.

Generell trötthet, ja, det tror jag att alla känner för tillfället.
Hur lätt är det att känna sig uppåt och pigg när det finns absolut ingenting att göra!?

Jag har själv haft corona och känner mig trött.
En konstant smak av metall i munnen och ont, vilket jag skulle kunna skylla på covid.
Jag vet dock att jag är helt trött för att jag har varit med om betydligt värre saker än corona och metallsmaken har med medicinerna att göra. 
Varför skulle jag klaga när det finns de som ligger några decimeter ner istället?

Media har en förkärlek för att skrämmas och allt handlar om pengar. De vill tjäna på detta och tyvärr går många människor på detta. Den tredje vågen är här!
Jaha.
Kalla den för femte eller sjunde, det dör inte fler för det.
Denna oerhört dödliga och fruktansvärda sjukdom som man måste testa sig för att veta att man har, den har på fjorton månader dödat 13 595 personer:
Av människor över 80 år så överlever cirka 75% men ändå så väsnas man.
Av de 155 767 personer mellan 40-49 år som har fått corona så har hela 86 personer avlidit. 
På fjorton månader. 
Majoriteten av alla som smittades har inga symptom i efterhand, men ändå är det så media skriver.

Känner du dig trött?
Det behöver inte vara corona utan kan även vara den trötthet som hela samhället känner.
De där långtidsbesvären är nämligen, även de,  ovanliga.