söndag 25 april 2021

Mäns våld mot kvinnor..

Flera kvinnor har den sista tiden utsatts för...
Nej, just det. Det är inte bara den sista tiden.
Det har pågått väldigt länge och inte bara här i Sverige, för här är det faktiskt relativt lugnt. Andra länder har det värre och den kultur och det tänk som finns där, har många gånger tagit sig hit.
En kvinna är inte värd någonting.

Vad är då lösningen?
Riksdagens partier är överens om att minimistraffet för grov kvinnofridskränkning ska höjas. Vad trevligt.. Som jag ser det är det själva minimistraffet för fridskränkning som höjas, för det finns faktiskt kvinnor som kan bete sig fruktansvärt illa också.
Överträdelse av kontaktförbud ska dömas hårdare och elektronisk fotboja ska användas oftare. Allting låter väldigt bra, precis som vanligt.
Spelet är en sak, bakom ridåerna är en annan för hur mycket förändrar detta egentligen?

Tror du på fullaste allvar att mannen eller kvinnan som misshandlar någon, stannar upp i slaget och tänker att nej, "jag får nog sluta nu för riksdagen har beslutat att straffet ska bli lite hårdare"..?
Jag tror inte på det.
Jag tror istället på att man ska tänka efter före och där kommer frågorna in.
De frågor som måste ställas.
Varför slår någon en annan person?

Problemet kan vara kulturellt. Då kan man kika tillbaka och inse att moderaterna välkomnade alla dessa in i Sverige med öppna armar. Redan då skulle man ha upplyst om våra lagar och hur vår kultur fungerar. 
Problemet kan vara en taskig uppväxt.
Barnomsorgen och skolvärlden kan varna i omgångar för i de allra flesta fall händer ingenting.
Barn kan fortsätta att växa upp i misär, vilket skapar förutsättningar för en skev verklighetsuppfattning.
Utöver dessa finns det de som faktiskt är farliga av biologiska faktorer.
Skolan flaggar om dessa med men ingenstans tas det på allvar.

Vad skulle då min lösning vara?
Nummer ett är att detta inte är ett problem man kan lösa över natten och de kan självklart öka alla straff och prata sig varma om kvinnans rättigheter.
Det hjälper dock inte i längden.
Jag anser att skolan, eller rättare sagt, allt runtom skolan, ska få en extra skjuts.
Se till att det inte finns några köer till BUP, HAB och socialtjänst.
En varning från barnomsorg eller skola måste resultera i betydligt mer långtgående åtgärder än ett samtal. Jag har arbetat som lärare så pass länge att jag ser mina tidigare elever själv få barn som är på väg upp i skolåldern. Redan när jag började, och än idag, kan jag peka ut vilka barn som har en hög risk för att hamna i den fälla som sedan leder till polisen.
Jag är helt säker på en sak, och det är att det inte är barnens fel.
De har nämligen en chans så länge föräldrarna är vettiga men många gånger är det tyvärr så att när man stöter på de vuxna i familjen, då förstår man att det kommer bli problem.
När personen sedan är vuxen är det ett eget ansvar.
Alla som har haft problem hamnar inte där, men många gånger kan man se ett samband.

Den där mannen som slår en kvinna idag, den kom fel för väldigt många år sedan.
Inte nu.
Myndigheter måste ta mer allvarligt på de varningar som kommer.
Men vad gör riksdagens partier?
Jo, de väljer att släcka glöden som faller utanför grillen men låter grillen stå tänd dygnet runt. Man åtgärdar inte problemet, utan bieffekterna av en dåligt förd politik.
Politik som redan är förd av samma partier som nu vill ta i med "hårdhandskarna".
Det blir löjeväckande. 

Bild från svt.se