tisdag 13 april 2021

Vems verklighet?

Alla som arbetar betalar skatt.
Skatten ska gå till välfärden, för att alla människor ska ha det drägligt.
Mycket pengar går till media.
Väldigt mycket pengar.
Presstödet håller många igång.
Skatten ska gå till att ge oss skattebetalare bra nyheter som täcker upp alla områden och ska ge alla sidor sin chans att synas. Tycker ni att det är så?
Jag tycker inte det.
När nu myndigheten för press, radio och tv har fått säga sitt så bestämmer de att mediestödet inte ska gå till dem som:
  • Sprider desinformation
  • Publicerar vilseledande vetenskap
  • Uppmanar till brott
Spännande.
Om detta hade funnits tidigare, så hade vi fortfarande gått i en värld där vi trodde att världen var platt. Upptäckten att Tellus faktiskt var rund var nämligen ingen självklarhet.
Vem sprider då desinformation och vem är det som ska ta det beslutet?
En liten skara ska ta dessa beslut och tänk... besluten går inte att överklaga.
Några få människor får alltså makten att styra allt som får synas och som jag ser detta, så har det pågått ett tag. Förra amerikanske presidenten Trump är ett lysande exempel på detta.
Några nyhetsmedier ansåg att han inte skulle få tycka, varpå han till slut plockades bort.
Världens mäktigaste man fick sitt konto borttaget.
Hur mycket tror du att just du är värd då?
Hur stor är din chans att vinna över dem som tar besluten?

Som jag ser det så väljer jag att läsa det jag anser vara intressant.
Tycker jag att något inte är bra, då bläddrar jag förbi för det finns inte någon anledning till att jag ska kommentera andra människor. Jag vill istället att allt ska vara fritt, för jag litar på att individen ska kunna utläsa vad som är rätt och fel.
I skolans läroplan ingår det att eleverna ska lära sig om källkritik.
Man ska kunna ifrågasätta allting om man gör det på ett bra sätt.
Med de riktlinjer som nu har dykt, finansierade av dina och mina skattepengar, så kan just det du tror på räknas som desinformation.

Ingenstans i historien hittar man några vinnare på att stoppa information till att ta sig själv.
Troll spricker i solskenet men istället för att släppa fram dess strålar, så lägger man nu ett täcke över alla som tänker annorlunda och hoppas därmed att de ska försvinna.
I framtiden kommer människor titta tillbaka och förfasas över hur hemskt detta beslut var.
Vi har helt enkelt låtit några få genomföra beslut i ren kommunistisk anda.
De anser nämligen att de vet precis just liiiite bättre än just dig, så de tar besluten om vad som är rätt åt dig.

Utvecklingen är skrämmande.