fredag 23 april 2021

När vännerna från öst börjar dyka upp..

Min närmsta stora stad heter Kristianstad och är den jag besöker när något speciellt ska inhandlas. Högskolan ligger där och jag har alltid trivts där.
Under ett besök förra veckan inser jag att det är på gång.
Tiden då cykeln måste hållas inlåst och man måste tänka sig för vad som står synligt.
Jag är förmodligen en rasist som en påstår något sådant, men när alla våras vänner från öst dyker upp så har det en tendens att försvinna saker. Speciellt när de ska vända hem till öst igen.

Jag är tacksam för att många av dem kommer hit, trots allt detta för de absolut flesta av dem är väldigt trevliga. Det är dock obehagligt när det parkerar fyra mindre bussar, och alldeles för många för antalet platser i bilen, människor väller ut.
Registreringskyltarna visar att de kommer från Rumänien och jag vet att de ska hjälpa till på bondgårdarna. Jag blir dock förvånad.
Har de vaccinpass?

Ni vet, den där fruktansvärt hemska sjukdomen som dödar ungefär 1 procent av dem som får den, den sprider ju sig! Den gör att vi som bor i Sverige faktiskt inte kan åka någonstans utan att betala en smärre förmögenhet.
Hur kom dessa människor genom Europa och passerade gränsen in till Sverige?
Många av dem hade garanterat inte duschat på väldigt många dagar, men de var testade för covid?

I Sverige visar nyheterna bilder på hur ett vaccinationspass ska se ut.
Vi kan inte ge det till nysvenskar eller asylsökande, för vi kan inte kräva att de ska ta beprövade vaccin, men det är ok för dem att åka hit och ha ebola.
Det testar vi nämligen inte.
Enbart testet för den livsfarliga sjukdomen corona ska få vara med i passet. 

Nyheterna berättar att passet ska kunna fungera i alla EU-länder om de får som de vill.
Tänk, detta är väldigt spännande.
Vi bor alltså i landet Sverige.
Landet där du inte kan se sjukhusjournaler över en osynlig länsgräns.
Jag kan obehindrat åka mellan Skåne och Blekinge för att söka vård för samma sak.
Blekinges system kan nämligen inte kommunicera med det andra systemet.
Det är inte bara det.
Systemet kan inte kommunicera med några andra län i Sverige, men det nya vaccinationspasset!
DET ska fungera i HELA Europa.
Skämtar de eller?
Ingen insatt kan tro på detta.

De fortsätter sedan att det inte kommer gälla alla, för att det beror på vilket vaccin du har tagit.
Ni vet, vaccinet... ni får inte välja vilket ni vill ha men om ni har otur och får fel!
DÅ får ni inte åka någonstans.
Det är som en rysk roulette med skumgummibollar.
När ska alla vakna upp och inse att resurserna man lägger på detta, med lätthet garanterat hade kommit väldigt långt i uppfinnandet av ett botemedel mot cancer. Sjukdomen med 30 procents dödlighet.
Vi lägger istället krutet på en procent. 1%.

Så vi släpper in alla som kör hit, men släpper inte ut någon utan tester för ett par tusen kronor.
Jag älskar konsekvent politik.

Bild från svt.se