lördag 3 april 2021

Dubbelmoralens ansikte: bojkotta VM i Qatar.

Egentligen behöver jag inte skriva så mycket för klippet som är länkat nederst säger allting. 
Det är något av det absolut bästa jag har hört på länge, och inte bara för att han nämner Sölvesborg.
Det som sker är att han genom ironi lyckas sätta fingret rakt på och jag vet att jag har tagit upp detta tidigare.

För är vi alla lika mycket värda?
Det enkla svaret är nej.
Om vi fuskar, bedöms vi lika hårt oberoende av vem som dömer?
Mitt svar är nej.
Det kan nämligen inte finnas någon annan anledning till varför Qatar blev värdland för VM mer än att de har fuskat sig dit. Jag är som, förmodligen bekant, helt slö i sport.
Jag kunde inte bry mig mindre men att låta dem få engagera detta är en total katastrof för trots att det skämtas om det i detta klipp, så säger det så mycket sanningar.

Qatar är alltså ett ökenland utan fotboll.
Ett land som inte är en demokrati.
Ett land där kungen bestämmer allt.

Norge, Danmark och Tyskland har protesterat mot detta VM.
De har burit t-shirts för de mänskliga rättigheterna och det må vara jag som inte förstår, men på vilket sätt hjälper det någon gästarbetare i Qatar?
Landet skulle inte ha haft VM från början, men nu godkänner alla det ändå.
De godkänner det genom att ens planera resan dit.
Hade det varit någon form av stake i dem så hade de helt enkelt vägrat att delta.
Fler länder hade följt efter och sedan hade vi kunnat prata om att man bryr sig om de mänskliga rättigheterna.
En total bojkott, det hade visat att fusk, mygel och mutor inte fungerar för att få ett VM.

Se klippet nederst för det är magiskt!