söndag 5 juni 2022

Att odla på kyrkogården?

Jag som faktiskt är rätt så kvackelmagad kan inte se problemet.
Vid en kyrkogård i Småländska Traryd har man istället för att plantera blommor valt att plantera nyttosaker. Jordgubbar, potatis..
Jag kan inte se problemet.
När jag är på kyrkogården har jag alltid med mig barnen och om möjligheten hade funnits att plocka jordgubbar på vägen in eller ut, så hade mycket blivit lättare.

Min mormor som är den jag främst besöker där hade inte heller hon stört sig.
Hon sa alltid att det var trevligt att höra barnen och att de var glada.
Ingen som "bor" där lär inte heller klaga.
Skulle det då vara ovärdigt?
Ja, om det var så att de planterade på någons grav.
Absolut ovärdigt, men så var inte fallet.

Tvärtom har det planterats runt gångarna där det i vanliga fall står blommor.
Istället för att nu sköta om något som sedan bara vissnar och slängs, så kan man använda det till att hjälpa.
Närodlat och billigt, då det ändå skulle skötas.

I min älskade hemkommun och på mitt kära Hanö planterar världens bästa hamnmästare Lotta alltid saker som man kan äta. Ibland i kombination med blommor men jag har aldrig hört någon klaga.
Nej, det är inte en kyrkogård, men jag vill med detta påpeka att detta nog är ett tänk som kommit med åren. När alla priser nu går upp så är det väl utmärkt att pengarna som betalas in faktiskt kan komma till nytta genom i detta fallet mat.

Jag tycker detta är nytänkande och bra!
En trevlig idé för fler ställen.
Självklart inte på några gravar, men att utnyttja hur fina både potatisblommor, lökblommor och jordgubbar som lyser upp är, kan inte vara värre än att plantera petunior eller någon annan blomma.
Om problemet då är att man ska äta det, så se det bara som den fina prydnad som det faktiskt är!