lördag 25 juni 2022

När stenåldern kom till USA.

USA.
Landet som enligt sig själv ligger långt före och ska vara en förebild för alla andra.
Efter femtio år slopar man nu människor rättigheter.
Abort blir nu upp till delstaterna igen.
Med andra ord; en delstat får bestämma att abort ska vara förbjudet, vilket ungefär en tredjedel av staterna förmodligen kommer att tycka.

Frågar ni mig så är detta en konservativ grundtanke som återfinns även inom svensk politik om än i liten grad. De flesta här har nämligen förstått att de liberala vindarna är betydligt bättre.
Man ska tro på individen.

Är man emot abort så bör man också ställa sig några viktiga frågor:
1. Varför är du emot abort?
Är det för att du anser att det är ett mord att ta bort ett foster eller för att du anser att du ska bestämma över andra människor liv?
2. Är det för att du är religiös och anser att det är fel?
Ingen kommer tvinga dig att göra en abort men låt det vara upp till andra att bestämma hur de känner inför det beslutet.
3. Spelar det någon roll varför man ska göra abort?
Jag har mer respekt för dem som säger tvär stopp nej till alla aborter. 
Fostret vet nämligen inte om det har kommit till genom en våldtäkt, för att dennes blivande mamma är fjorton år eller av kärlek. Det spelar ingen roll.

Jag är i grunden emot abort.
Jag tycker det är fel men anser inte att det är mitt val att bestämma hur andra människor ska göra.
Jag har full förståelse för att barn inte alltid passar i n och visst, alla kan skydda sig.
Det kan faktiskt hända trots att man försöker motverka det.

Jag tror att barn är en form av välsignelse som får de flesta att bli bättre människor.
Tyvärr blir det inte så för alla och jag anser att det är bättre att alla barn kommer till världen älskade än att de får ett liv i misär där de aldrig känner sig riktigt välkomna.

USA gör enligt mig fel.
Den nya lagen gör ingen skillnad på incest, våldtäkt eller en graviditet av kärlek.
Det enda detta beslut kommer leda till är att människor kommer resa mellan delstaterna och de som inte har råd kommer tvingas behålla barnet. Vilken form av segregation kommer inte detta skapa!?
Alla ska få födas önskade.