fredag 10 juni 2022

Vem är det egentligen synd om?

Den manliga politikern i Ronneby fick lämna sin position efter att det stått klart att han har skickat sex-sms till en kvinna. Hon har anmält honom.
För att klargöra: Hon har polisanmält honom.
En manlig ledamot i riksdagen får lämna efter att han figurerat i en utredning kring att ha köpt sex. 

Båda är socialdemokrater.
- Helt ovidkommande.
Båda är män.
- Egentligen helt ovidkommande.
Båda är anmälda eller finns i en brottsutredning men är inte dömda.
- Relevant.

Det må vara jag som är långsint men MEDIA.
Hur känner ni inför den roll ni har?

Jag har googlat och googlat.
SVT skrev en artikel.
I Ronneby fick inte den utsatta kvinnans sida komma till tals alls.
Inte heller i riksdagen.
Om mannen i Ronneby beskrivs dock följande:
"- Det ar varit en tuff period för mig privat och jag har inte mått bra under en längre tid."
Det är mannens egna ord.
"-Jag tycker självklart att det är tråkigt. Vi har haft glädje av Magnus positiva energi.."
Det är partikamratens ord.

Jag kan ju bara skriva såhär:
Vilken tur att han inte tog en skämtbild!
DÅ hade han nämligen fått hänga på varenda kvällstidning, blivit totalt fördömd av sina kollegor och hängts ut fullständigt. Då hade hans kollegor istället skrivit snyftartiklar om sig själv och hur hemskt allting har varit.
Inte bara en, utan fortsatt.

Jag skriver såklart om mig själv.
Senast i veckan kom dock en person, som var en av dem som dömde mig, fram och bad om ursäkt. Sa att dessa år visat att saker inte är som endel vill få det till och att det blivit tydligt i efterhand vad som egentligen skedde. Det värmer. 
Jag hör från olika håll att det knakar i fogarna och fasaden håller inte för alltid.
Tyvärr är det ju så när man inte är i grunden ärlig och gör det man själv tror på.
Pengar är nämligen förödande och media har för mycket makt.

Två män, men främst mannen i Ronneby klarar sig undan med en artikel på SVT.
Då har han begått ett brott som polisen tar hand om.
Hans kollegor tycker att det är synd.
Jag skämtade och jagades med blåslampa.
Olämplig bild för vissa, men enligt mig absolut inte värre än att trakassera och vilja köpa sex av någon som inte vill. Det är enligt mig betydligt värre.
Men där låter media HONOM komma till tals, men inte den som är utsatt.
Ser man inte själv hur skev rapporteringen då blir!?

Det är detta barn i skolan ska lära sig: Källkritik.
Jag tvivlar på att det finns källor som faktiskt fungerar för om media hade varit lite kloka så hade de frågat kvinnan i Ronneby hur HON mår. Inte mannen som trakasserat henne.
En helt skev värld.