måndag 13 juni 2022

Swedengate - snåla svenskar.

Svenskar är snåla?
Jo, generellt så kan jag nog hålla med.
Det jag bygger det på är en mängd gånger då människor exempelvis bjuder på fest men kräver betalning av dem som ska komma på festen. Bröllop likadant.
Bjuder hem men sedan vill ha betalt på det som de har "bjudit" på.
Mängden gånger människor åker och ställer krav på att hämta andra men sedan anser att betalningen är det stora nöjet i att ha varit nykter och fått köra dem.
När jag studerat har individer åkt för att tåget och buss blev för dyrt, men sen vägrat köra själv varannan gång. Anledningarna har varit många.
Leasad bil. Dyrt bränsle. Ingen tillgång till bil.
Alltid lika spännande med de som gärna lever på andra. 

Jag är uppvuxen med motsatsen.
Bjud hem så många du vill och då gäller just det: Bjud!
Har du inte råd att bjuda så ta inte hem dem eller säg det innan.
"Vi kör på knytkalas denna gången".
Jag gör likadant som mina föräldrar.
Alla är alltid välkomna och det som finns delar vi på.
Inga bekymmer alls.

Det där med att sitta på rummet när kompisen äter har jag varit med om men jag minns också i vilka familjer. Kring matbordet här hemma är det ibland så mycket kompisar till barnen att jag själv inte får plats men hellre det. De gånger någon däremot inte vill ha mat - vilket alltid erbjuds - så får de gå till barnets rum om de vill. Anledningen är då att slippa stressen och att det kanske är roligare att sitta och göra något på rummet än att lyssna på alla andra som äter.

Swedengate.
Möjligt att det finns men det passar inte in här.
Jag fungerar inte på det sättet och denna familj har alltid betett sig mer västerländskt än svenskt. 
Högljudda, känslosamma, viftandes och med åsikter om allt, men alla är alltid välkomna.
Förkärleken till att umgås finns alltid där och förhoppningsvis vill barnens framtida familjer även de fungera såhär för allt annat är för mig hemskt.
Familjen är de som ska finnas där i vått och torrt, inte några främlingar som inte känner dig.

Swedengate - möjligt, men inte här.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/swedengate-darfor-pratar-hela-varlden-om-svenskarnas-snala-matvanor