torsdag 16 juni 2022

Om du har en pool så är du ansvarig.

Har du en pool i trädgården?
Nergrävd eller stående på marken?
Reglerna är väldigt tydliga men jag tycker ändå att de är för lama.
Boverket säger att du ska ha ett staket runt på 90 centimeter samt ett skydd som bär ett barn.

Jag är uppvuxen med en pool på tomten och det var strikta regler.
För att vara helt säker på att det aldrig skulle hända någonting så var det utöver ett staket och häck på över 150 centimeter, även grindar med lås som enbart kunde öppnas inifrån.
Allt för att det inte skulle kunna hända någonting.
Jag minns att diskussionen hemma gick att inte ens ett rådjur skulle kunna ta sig in.

Om en pojke nu rymmer från dagis så finns det många bekymmer.
Jag vill vara väldigt tydlig med att jag inte tänker att det är personalens fel för det tycker jag inte. Dagis brukar vara uppbyggda med staket men det finns alltid barn som är helt otroliga på att klättra.
Självklart ska man då ha koll, men när polis larmas 10 minuter efter att barnet har försvunnit så är det svårt att förändra något.
Det är ett ögonblick.
Om man då har reagerat inom 10 minuter och larmat polis så tycker jag att de har gjort rätt.
Polisen var på plats direkt och inom en timme hörde en privatperson av sig.

Ett barn drunknar tyst.
Det är lätt att tänka att ett barn på fyra år klarar en hel del saker men vatten är en sekund i.
Har du då även kläder på så sjunker du väldigt snabbt.

Hur kunde barnet ta sig in i poolen?
För att ha tagit sig ut ska någon ha glömt att stänga grinden alternativt att barnet har klättrat över. Efter det gäller att barnet har tagit sig en sträcka, klättrat över ett staket på minst 90 centimeter och antingen klättrat upp i en pool alternativt trillat i en efter att ha tagit bort skyddsduken som ska bära ett barn enligt reglerna. Någonstans fallerar det brutalt.

En tanke för framtiden bör vara att samtliga ställen där det finns barn i närheten av vatten så ska allt det vattnet kartläggas direkt. Om ett barn då försvinner så bör det vara den första platsen man söker på.
Har du en pool och inte har följt reglerna så är du ansvarig om någon har tagit sig in.
Det bör alla med en pool fundera över då exemplen är många där detta inte följs alls.

Detta är alla föräldrars skräck.
Alla tankar går idag till de anhöriga.