torsdag 30 juni 2022

Hipp hipp...dags att reta björnen?

Turkiet har sagt ja.
Sverige och Finland kan få bli medlemmar i NATO.
Jag hör allas tankar och kan förstå att rädslan tar över, att man tror att det blir ett skydd.
Jag tänker dock inte så utan tvärtom.
Jag värnar vår alliansfrihet.

NATO, eller Atlantpakten, har funnits sedan 1949 och grundtanken är att länderna ska verka för fred och stötta upp varandra om det behövs.
Grundtanken är jättebra. 
Verkligen.
Jag är dock skeptisk för historiskt så har det inte fungerat.
Det finns inte någonstans att det i längden håller.
Förr eller senare kommer nämligen någon av medlemmarna att ställa till det, göra en felmanöver eller ta ett beslut som inte gillas.
Vad har vi då?
Jo, en gigantisk organisation som bara faller.
När den faller.. vad har vi då kvar?

Vi har ett gigantiskt medlemsland i väst som precis tagit bort rätten för människor att bestämma över sitt eget liv. Vad gör vi när de ska börja styra upp andra?
Sänker huvudet och tiger?

Jag tror att få saker skapas utifrån tanken att det ska bli fel, för alla vill "rätt" i grunden.
Tanken med EU var bra från början.
Idag är det en överstat som bestämmer över oss alla och genom den sista delen tvingar oss att betala skatt för att andra länder inte kan sköta sin ekonomi. EU har gått långt över sina gränser och befogenheter.. men vem kommer sätta stopp?
Alla de som sitter där avlönade och anser att de är viktiga?
Förmodligen inte.

Jag ser på Nato på samma sätt.
Tanken är god och det ska handla om skydd när någon utifrån går emot.
Jag är dock inte intresserad av att skicka min son för att försvara någon annan.
Jag är inte så solidarisk.
Det är ju tacksamt att andra inte känner likadant. 

Min röst i detta är meningslös för processen är igång.
Jag tror dock att detta retar Putin mer än om vi bara hade låtit bli att ta upp frågan.