tisdag 7 juni 2022

Läraren ska förtjäna respekt i klassrummet.

Åsiktsbubblan.
Ett mycket intressant program som tar upp olika personers åsikter om samma saker.
Oerhört skrämmande i många fall och så i detta.
Diskussionen handlade om lärarna och stöket i skolan.
En kvinna som utger sig för att vara "föräldrautbildare" menar på fullt allvar att om ens barn hittar på något dumt i skolan, så behöver man inte prata om det hemma.
Ingen normalt funtad person väjer att inte höja på ögonbrynen.

Samma person menar också att hon som förälder inte ringer till skolan och berättar när något är jobbigt hemma och anser då att detta är en adekvat jämförelse.
Detta resonemang förklarar varför det finns problem i skolan.

Efter att ha arbetat som lärare i över femton år kan jag på rak arm säga att de barn som har bekymmer klarar sig till största del på grund av att föräldrarna är vettiga. Med andra ord är det så att när man stöter på ett barn som har ett annorlunda eller utåtagerande beteende, så vet man om de blir vettiga vuxna när man har mött deras föräldrar. Med det kan jag påstå att vissa har alla odds mot sig.
I detta ligger ingenting kring inkomst, status eller vilket arbete någon har.
Det handlar tvärtemot om hur mycket tid man lägger på sina barn och vilka värderingar de då får.

Att inte prata om det som händer i skolan.. jag skulle vilja påstå att det är grunden i att skapa gangstrar. Kvinnan i programmet som på samma sätt inte anser att hon ska ringa till skolan när det är problem hemma.. jag vill påstå att hon inte förstår någonting.
Jag som lärare tänker nämligen precis tvärtom.
Var öppen!
Är det problem hemma så berätta, varpå vi kan jämföra och tillsammans hitta en lösning!
Föräldrarna ska prata med barnen hemma och i skolan hjälper man till.
Uppfostran, det är nämligen föräldrarnas uppgift.
Barn som kommer till skolan ouppfostrade.. det är också de som skapar bekymmer.

Vad är då uppfostran?
Enligt mig rätt basala saker.
Sitt och ät tillsammans.
Prata igenom dagen.
Ha regler och håll dem.
Var åldersadekvat... ha krav, rättigheter och skyldigheter efter ålder.
En sexåring ska inte springa fritt på kvällarna.
De ska vara hemma.
En femtonåring bör du släppa men med fasta tider och strikta regler om när man ska vara hemma. Konsekvenser när man inte följer reglerna.

Kvinnan i programmet visar tydligt att hon inte arbetar i skolan. Hon kan ha vilka utbildningar och kalla sig för vad som helst.. men pedagog är hon inte.
För mig är det inte ens något man behöver utbilda sig till men min åsikt är att hon inte ska hålla i någon form av uppfostran alls.

Hittade jag på bus i skolan så visste jag att mina föräldrar skulle ta det.
Då väntade en utskällning och konsekvenser.
Idag ringer föräldrarna upp och ifrågasätter läraren, skolan och jagar skolledningen för att få uppmärksamhet. Vad som helst istället för att inse att just deras telning inte beter sig bra.
Man bör då titta sig i spegeln och ifrågasätta varför barnet beter sig fel istället för att försvara beteendet.

Nej, läraren ska inte behöva förtjäna respekten för den ska ett barn ge vuxna oavsett och det är FÖRÄLDRARNAS skyldighet att ge barnet.