fredag 17 juni 2022

Begränsa skärmtiden för yngre barn?

Det är inte bra att skuldbelägga.. sammanfattningen av psykologens tänk.
Norge inför rekommendationer om skärmförbud för barn under två år då det tar för mycket uppmärksamhet från fysisk aktivitet.
Jag tror på tänket men tror inte att det är genomförbart.
Dels är skärmarna här för att stanna och dels finns det bra saker med dem beroende på vad barnen tittar på. En sista sak är att för de barn där det finns en katastrofal situation hemma så är det kanske bättre att få sitta med en skärm än att uppleva verkligheten.
Låter säkert dumt men jag tänker så.

Vi har en generation som är på väg upp, där mobilen sitter klistrad i handen.
Jag har restriktioner för jag anser att det är bättre att aktivera hjärnan på andra sätt, men att få tillgång till appar som hjälper till med språket eller svåra ämnen är guld för alla.
Olika program kan vara väldigt lärorika.

Så vad är då skärmtid?
Jag tänker att de menar tid framför en mobil eller padda.
Skärmtid för mig är även datorn och teven.
Problemet med mobiler och ipads är att du sitter för stilla för länge och att ögonen inte hinner med att lära sig vissa saker när du inte bryter med jämna mellanrum. Ögonen ska vara aktiva på yngre barn och lära sig att både zooma in och ut.
Om skärmtiden uppgår till timmar blir detta ett problem.

En sak jag ständigt stöter på är också tänket kring de restriktioner som faktiskt finns.
Så det är artonårsgräns på spelet?
Tioåringen, många gånger ännu yngre, får spela det ändå.
Föräldrars åsikt är att "det är inte så farligt".
Faktumet att det trubbar av finns inte och man kan inte se varför åldersgränserna finns.
Jag har varit med om elever som all vaken tid sitter framför dessa spel på sin fritid och när de sedan kommer till skolan så fungerar ingenting.
Deras hjärnor är så inne i spel att rörelsemönstret liknas vid rollkaraktärer, pratet och koncentrationen tar stryk för kickarna som i spelen ständigt dyker upp.. de finns inte i det verkliga livet.

Så en rekommendation om begränsas skärmtid?
Absolut, om du frågar mig.
Det är ingen lag utan en rekommendation som förhoppningsvis några följer.