måndag 27 juni 2022

Du ska hållas ansvarig för DINA handlingar.

Två länder som hatar varandra.
För en normalt tänkande människa helt oförståeligt.
Jag kan inte hata någon eller ett helt land för då kallas jag för rasist men försök medla fred mellan Palestina och Israel så kommer du möta på motstånd.
Man lär sig att hata från födseln och allt baseras på var du råkar vara född.
Så du tyckte det var fel att ändra gränsen 1948?
Bara släpp det.
De som levde då finns inte mer utan därefter är det bara ett ärvt hat.

Jag är svensk.
Listerlänning.
Jag är blond och har blå ögon.
Jag är relativt lång för att vara kvinna och räknas som normalviktig.
Betyder det då att varje gång någon drar ett blondinskämt så ska jag bli kränkt?
När någon hånar dialekten så ska jag bli sur?
Jag ska självfallet förstå att människors hat mot någon svensk individ även kan drabba mig?
Nej, absolut inte.
Jag är jag och JAG ansvarar för vad JAG har gjort.
En självklarhet.
Vi har varken arvssynd eller tänket om öga för öga.
Vi vänder den andra kinden till och förlåter.

En palestinsk journalist blev ihjälskjuten.
Helt fruktansvärt!
Ingen ska behöva dö på grund av sitt yrke eller för sin åsikt.
INGEN.
Det svenska journalistförbundet kräver nu att Israel ställs inför krigsrätt.
Jag ställer mig helt frågande till detta.
Hur ska ett helt land kunna stå för vad en människa har gjort!?

Med samma tänk så ska vi hata alla tyskar för att Hitler betedde sig som han gjorde.
Vi ska också hata alla ryssar för att Putin håller på.
Gillar man inte Biden så hatar man alla amerikanare.. nej, just det.
En person sköt journalisten och Israel erbjöd Palestina att utreda det tillsammans med ett annat land där de tillsammans skulle göra ett ballistisk test på kulan och vapen i närheten.
Precis så gör man i alla andra mordutredningar.
Varför ska ett helt land ansvara för något som en individ har gjort sig skyldig till!?
För så måste man se det.

Om det var en svensk militärstyrka som anklagades för krigsbrott i vilket land som helst... är det då alla svenskars fel!?
Nej.

Länderna får bita ihop, samarbeta och se till att lösa detta tillsammans.
Det är som ett gäng barnungar som kastar sand på varandra.
Bara väx upp och lär er att respektera varandra.
Ni behöver inte älska varandra, men respektera varandra är ingen större svårighet.
Sluta lär barnen att hata och inse att ni ska utgår från NUTID.
Ingen som lever idag kan hjälpa besluten som togs 1948 men nya beslut kommer enbart späda på och skapa nya oförätter. 

Fruktansvärt med journalisten men ett helt land kan inte vara ansvarig för det skulle vara att kalla alla svenskar för lasermannen, Anders Eklund eller Jackie Arklöv.
De sitter inlåsta för sina handlingar, inte alla svenskar.