fredag 12 juni 2015

Inte alltid överens.

Allmän förskola från två år.
Jag kunde inte hålla med mindre trots att vi tillhör samma parti.

Jag har inget emot dagis eller förskola utan tycker det är bra att det finns för de som arbetar. Jag anser dock att det ska vara anledningen till att barnen är på dagis. Det ska vara en inrättning som är till för de barn vars föräldrar arbetar eller studerar och därför inte kan ha dem med sig. Dagis ska inte vara en inrättning för att barnen inte ska behöva aktiveras hemma.

Jag vet att det är tabu att tycka som mig men jag står ändå kvar på den platsen.
Barnen har dagmamma och jag är jättenöjd med henne för hon är fantastisk!
Anledningen att de är där är dock att maken ska kunna arbeta och att jag ska kunna följa med i politiken och gå på de möten jag har. Hade jag varit ledig alltid hade barnen fått vara hemma för lämna dem i onödan, det vill jag inte.
Vi har skaffat dem allihop för att vi vill umgås med dem.

Många gånger tar föräldrar, och gärna förskolepersonal, upp att detta handlar om barnets bästa. Jo, vill ni tro det så gör det. Jag tror på föräldrarna och att de klarar av att roa sina barn själv vilket gör att jag är väldigt mycket emot allt vad allmän förskola heter och att börja med det ytterligare ett år tidigare tycker jag är helt fel väg att gå. Jag hade hellre tagit bort det över huvud taget.
tresmabusfron.se
Självklart är det så att det finns barn som behöver vara på dagis då föräldrarna inte har förmågan att aktivera dem och då är det bra. Det bör dock BVC anmäla och sedan vara delaktiga i ett beslut om för min uppfattning är att de flesta föräldrar klarar detta helt utmärkt.

Det må vara vi som är konstiga men med tanke på hur mycket pengar vi har lagt på att till slut få den familj vi vill, finns det inget i världen som kan få oss att lämna barnen mer än absolut nödvändigt. Vi vill inte att de ska uppfostras av någon annan utan de ska träffa oss den största delen av sin tid. Ok, vi får prioritera pengarna. Det blir ingen skidsemester och inga solsemestrar i överflöd men som jag sa i mitt vårtal, varför resa när allt finns här?
Det finns ingen plats på hela jorden som kan mäta sig med Sverige, och då främst Hällevik och Sölvesborg. Det finns inget som kan locka mer än denna underbara by och det är jag övertygad om att barnen med kommer tycka i framtiden. Så länge vi får umgås med varandra så kan vi prioritera ner allt annat.

Många verkar tro att barnens lycka ligger i föräldrar med mycket pengar, där man kan få alla saker, träna fotboll, gympa och rida minst en gång i veckan. Hockey när den säsongen är inne och kanske även lite handboll när det passar. Jag har haft föräldrar på fritids som undrat om inte deras barn kunnat få en macka innan de kommer och hämtar dem för annars hinner de inte till träningen..
Åk hem och pussla eller rita något istället. Laga en middag tillsammans.
Barnen behöver ingenting mer än sina föräldrar och då främst de första åren i sitt liv. Så länge det finns öppna grupper, samlingar i kyrkan för barnen och lekparker av olika slag så fungerar det. Barnen behöver just dig!
Inte fotbollen, pucken eller allt körande.
Prioritera ner arbetet och umgås med barnen istället!

Jag ogillar detta förslag starkt.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kinberg-batras-forsta-sommartal