lördag 21 mars 2020

"Alla är inte särskilt viktiga".

Listan är nu klar över vilka som räknas som extra viktiga i Sverige!
Listan finns nu till för att vi ska se vilka yrkeskategoriers barn som måste ha barnomsorg i de fall som skolor och dagis ställs in.
Jag tänker räkna upp dem så att vi kan göra ett övervägande.

  1. Energiförsörjning
  2. Finansiella tjänster
  3. Handel och industri
  4. Hälso- och sjukvård samt omsorg
  5. Information och kommunikation
  6. Kommunalteknisk försörjning
  7. Livsmedel
  8. Militärt försvar
  9. Offentlig förvaltning
  10. Skydd och säkerhet
  11. Socialförsäkringar
  12. Transporter
Denne man kan verkligen inbringa
ett lugn för varenda individ!
Undantag görs därutöver för barn som lever i en socialt utsatt situation. De kommer också att få omsorg. Det i sig själv är väldigt intressant då det betyder att man vet att det finns utsatta barn, men socialtjänsten gör inget åt det. FNs barnkonvention någon!?


Jag skrev häromdagen om vikten av näringskedjan. Det går inte att ta bort en del och sedan tro att övriga delar fungerar. Listan som finns ovan inkluderar väldigt många olika arbeten, men utesluter desto fler. Faktum kvarstår dock att det är dessa som FÅR barnomsorg. OM barnen är friska.
Jag som lärare är helt meningslös men jag är inte ensam.

Bönderna behöver vi uppenbarligen inte heller.
Det läggs väldigt mycket fokus på att du ska gynna lokala näringsverksamheter i dessa svåra tider. Menar de då att vi inte gör det annars?
För mig är det nämligen en självklarhet att du handlar på byn.
Många som skriker högt i sociala medier har jag dock ytterst sällan sett där.
Min lokala affär kör hem varor sedan länge och de har till och med service som gör att de kör varor till Hanöbåten. Uppenbarligen är det inte så vanligt med den servicen men den finns sedan länge. Vilken mat ska placeras i affärerna om inte bönderna finns?
Men de är oviktiga..

Restauranger behöver vi helt klart inte heller.
De lokala pizzeriorna jublar säkerligen över att de är totalt oviktiga trots att de utfodrar stora delar av befolkningen varje månad. Eller i handel kanske restaurang också ingår?

Till alla djurälskare: Hoppas djuren håller sig friska för veterinärerna får ingen barnomsorg.
Rent krasst kommer det inte behövas om det fortsätter såhär.
Mars månad innebär nämligen både hosta och nysningar, och det utan någon corona.
Ingår baga
rna i livsmedel?

Sen kommer FNs barnkonvention.
Hur ska dessa barnen placeras ut?
Sammanslagningar där de känner någon personal som sedan kanske blir sjuk?
Hur bra är det för barnet?
Eller varenda avdelning ska hållas öppen men på något enstaka barn?

Vad sägs istället om lite sans och förnuft!?
Är ditt barn sjukt?
Håll det då hemma. Precis som vanligt.
Effekterna detta ger på samhället är katastrofala och kommer kännas av länge. Tyvärr blir det som en självuppfyllande profetia där varenda politiker ska egga varandra och skapa en spiral i duktighet där alla ska göra allt. Allt istället för att bara ta det lugnt.

Stäng skolor och belägra samhället så ska ni se effekterna.
Jag sätter mig på stranden så länge, för där kan vi oviktiga människor samlas för att fördriva tiden.
Jag påminner om näringskedjan - alla behövs.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/presstraff-krishanteringsradet