måndag 16 mars 2020

När hysterin råder istället för det sunda förnuftet.

Rädslan kommer smygande sakta.
Inte för att jag ska dö av corona, utan av att sunt förnuft bara är ett fint ord på ett papper.
Långt över gränsen, men jag tänker och relaterar till andra världskriget.
Berättelserna sa att när gasen kom in i gaskamrarna så låg människorna vid utgångarna.
Störst och friskast låg först.
Om det stämmer eller inte vet jag inte men jag vet att jag har läst det eller fått det berättat för mig. Man säger alltid barn och kvinnor först, men när det krisar så bryr man sig inte om någon annan än sig själv. Hyllorna i affärerna vittnar om detta.

Att hamstra eller bunkra.
För mig är det inget märkligt.
För flera år sedan gick jag en utbildning för Civilförsvaret.
Jag har alltid drömt om en militärtjänstgöring och tänker att jag i framtiden ska göra det. Jag har dock under hela mitt liv levt med GAD; Generellt ångestsyndrom.
Det innebär att mitt liv fungerar i katastrofer.
Allting, varje sak som ska göras eller planeras, genomgår en potentiell katastrof.
Det gör också att jag inte bryr mig alls om vissa saker.
Jag anser själv att jag är väldigt bra på att dölja detta men de som finns nära vet hur jag fungerar.
När människor nu ska börja bunkra så skrattar jag.
Jag har bunkrat i hela mitt liv.
Under kursen med Civilförsvaret så var den ena frågan "För hur lång tid har ni förnödenheter hemma?"
Mitt svar blev tre månader.
Det är nämligen sant.
Skulle det hända något så finns det förnödenheter för att min familj ska överleva i tre månader.

Vi är sju personer varav fem är relativt små barn.
Är jag ensam med dem ställer det till det oerhört mycket om det saknas något så rent krasst är det ett säkerhetstänk. Allt finns alltid. och det ställs precis som i Sova med fienden. Datumordning och etiketten fram. Till saken hör dock att jag inte är rädd för corona.
Jag blir dock sjukligt rädd när jag kommer till affären och hyllorna är tomma.
Tror människor att det är en global massutrotning som kommer ske?
Att maten kommer ta slut och dödligheten hamna på femtio procent?
Ska de äta pasta med toapapper?
Spetsat med våtservetter och ris?
Alla dessa solidariska människor som alltid tänker på alla andra köper upp allting.
Det är just det där, bara JAG får.

Det skriks att politiker ska ta sitt ansvar.
Jag tänker mer på media.
Varför göra en så big deal av detta?
Ni har uppenbarligen lyckats skada de som är känsliga då de tror att det är kalla kriget som är på intågande igen. Ifrågasätter man hysteriska människor och handlingar så blir det ännu mer hysteriskt då det är den som ifrågasätter som gör fel.
Problemet är att detta har spridit sig överallt.
Media har schasat upp detta till helt orimliga proportioner och ett stopp verkar inte finnas inom rimlig tid. Problemet blir då att partier blir populistiska och driver på, lever på andra människors rädslor och försöker vinna poäng istället för att sansa sig och bete sig förnuftigt.

Covid-19 har inte speciellt hög dödlighet jämfört med en vanlig influensa.
Jag önskar att det förnuftet segrar snart för detta är bara väldigt tröttsamt.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dronare-anvands-for-att-halla-spanjorer-hemma
https://www.svt.se/nyheter/krogpersonal-pressad-av-coronaoron