lördag 7 mars 2020

När kritiken lamslår.

Vegansk mat till alla små barn!
Göteborgs stad går verkligen i bräschen för godkännande av dumma idéer.

En plats på dagis/förskola kostar i rena pengar ungefär 7-8000 kronor i månaden.
Detta är priset per barn. För de pengarna får de lokalen, personalen, tillgång till leksaker och diverse saker samt mat varje dag. Priset för detta är för föräldrarna betydligt lägre än några 7-8000 kronor.
Trots det klagas det.
svt.se
Maten är fel!

Göteborgs stad gick ut med att de inte längre skulle servera veganskt mat.
Det stora felet med den meningen är "att de inte lägre"..
Det är nämligen totalt absurt att det har erbjudits.
Varför i hela världen ska alla skattebetalare finansiera enskilda vuxnas trams!?

Om det är så att föräldrar vill att deras barn enbart ska äta vegansk mat så självklart!
De får packa en matlåda och skicka med varenda dag om de vill. De ska dock inte bekymra alla andra med sina fix idéer.
Betänk nu att jag själv har varit både vegan och vegetarian.
Jag har inget emot dem som väljer att äta och leva såhär, om de väljer att göra det själv.
Alla andra ska inte påtvingas deras tankar.

Ur mitt perspektiv som lärare är det totalt hemskt att det ens finns en vegetarisk dag i veckan i skolan. Den dagen är nämligen eleverna totalt uthungrade på eftermiddagen och jag har flera gånger ställt frågan om vad som egentligen är viktigast: "Rätt" mat, eller att elever lär sig på eftermiddagarna?
Tyvärr ser det nämligen ut så.

Min åsikt är att de ska serveras "vanlig" mat, samt vegetarisk mat som alternativ alla dagar.
Därmed kan alla med en religiös åskådning välja mat. Allergier på papper ska gälla.
Maten blir inte fullvärdig men det är den inte ändå när eleverna vägrar äta de vegetariska biffarna eller rörorna som finns.
Det enda som enligt mig är viktigt, är att eleverna äter.
Jag bryr mig inte om de äter sig mätta på pannkakor med sylt, bara de fungerar på eftermiddagen i skolan. Är maten inte fullvärdig så är det fritt fram för föräldrarna att ta ansvar för sitt barns lunch.
Det är inte alla andras bekymmer.

Mesiga politiker som inte vågar stå upp för sig!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forskoleforvaltningen-backar-fortsatter-servera-veganskt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/foralder-vad-ska-vi-gora
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hor-vad-barndietisten-sager-om-veganmat-till-barn