tisdag 10 mars 2020

Att hela tiden gå med rädslan.

Skrik, gråt och dra ditt hår.
Det hjälper inte.
Du vet att det du gör är rätt, men paragrafryttarna i detta landet bryr sig inte.
Jag kan inte räkna antalet gånger jag har protesterat mot detta.
Hur många gånger jag har skrivit, väsnats och ringt för att försöka förändra.
Jag har skrivit motioner och kontaktat alla jag vet som kan påverka.
Det är dock så, tyvärr, att ingen bryr sig.
Så länge man inte själv blir drabbad, så bryr sig ingen.
svt.se

Lilla hjärtat i Norrköping.
Hon dog för att domstolen satte sig över socialtjänstens beslut.
Det var faktiskt så denna gången. Två myndigheter som tittar på olika sätt.
Socialtjänsten försökte skydda barnet och gjorde allt de kunde men paragrafryttarna brydde sig inte. Lilla hjärtat dog.
Hennes biologiska föräldrar hade inte förmågan, vilket socialtjänsten såg, men det biologiska bandet är enligt vår lag alltid det viktigaste och barn ska per automatik arbetas hem till det biologiska hemmet. Detta är anledningen till att jag satte mig på en riksdagslista för så många år sedan.
Denna lag knäckte mig och jag tänkte förändra den.
Den ser ju inte till barnets bästa!
Den ser till de biologiska föräldrarnas bästa i 99% av fallen.
Jag tänkte förändra den.
Jag har gjort allt i min makt men tyvärr är jag inte från innerstans Stockholm.
Jag är inte heller kompis med "rätt" människor i elitgruppen och utöver det är jag obekväm och tycker vad jag vill. Därmed bryr sig ingen.

FNs barnkonvention är nu lag.
Det får mig att skratta ibland för det finns verkligen människor som tror att detta kommer förändra något. Jag tror det inte. Socialtjänsten, eller rättare sagt, den enskilda socialsekreteraren, kommer alltid att ha slutordet i det mesta. Ett familjehem vågar inte bråka mot dem.
Risken är ju att det går ut över barnet.
Det går inte att vara obekväm.
Gör som du blir tillsagd bara.
Den enda kamp du kan vinna är tiden, för tiden gör att du till slut kommer vinna.

Jag ser två stora fel.
Det ena är att vi inte har något tjänstemannaansvar.
Domstolens beslut mördade detta barn men de får inte stå ansvariga.
De klarar sig undan för de skyller alltid på något.
Du vet, de kan inte kommentera enskilda ärenden.

Det andra är vår flata lag.
Föräldrabalken är starkare än allt annat.
Barnets bästa existerar inte.
- Barnet far illa av att detta sker, att träffas såhär och umgängena fungerar inte!
- Det kanske är så att ni kan hjälpa till? Så att föräldern känner sig glad? Då blir ju barnet med glatt och då känner sig biohemmet glada.
Standardrepliken är ".. vi hör vad du säger men vi tänker såhär.."

Ett annat problem är att de som arbetar med barn och placeringar ofta är helt nyutbildade, inte har någon erfarenhet och många gånger faller för biohemmets självömkan. De har ingen pondus i sitt yrke. Det finns till och med en avhandling om detta. Att man ser till föräldrarna fast att det är barnet som ska vara i fokus. När man tar föräldrarnas försök i beaktande.
Föräldrarna försöker ju!
Jo, lilla hjärtats föräldrar försökte med.
Försöka duger inte.
Ska du vara förälder ska det vara för barnets bästa.

Lilla hjärtat dog.
Det är dock så att runt om i Sverige lever familjehem i skräck över att det barn som väldigt snabbt om allt är normalt, ser barnet som sitt, ska tas ifrån dem. Barnet vill många gånger inte heller flytta men vem bryr sig. På andra kanten står de familjehem som missköter barnen. Det existerar inte hembesök.
Samtidigt lägger politiska partier energi på vilka som ska adopteras eller inte och att det biologiska bandet är såååå viktigt.
Jag kallar det bullshit och okunskap.
Värst av allt är alla de barn som just i denna sekund lever med ångest och i skräck för det liv de lever. Det syns dessutom inte utanpå. Fasaden är det sista som rasar.

Så till de som borde bry sig och som nu plötsligt väsnas väldigt mycket:
Bry er på riktigt istället!
Ni har allihop vetat om dessa svårigheter. Känt till att barn far illa.
Ni kommer inte vinna någon popularitetstävling på detta och ni kommer få väldigt många arga bioföräldrar och familjehem efter er men det finns bara en väg och det ska under alla omständigheter vara barnets väg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/familjehemsmamman
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/3-aringens-mamma-misstanks-for-mord