torsdag 19 mars 2020

Icke samhällsviktig funktion.

Det brukar bli liv när människor ska värderas.
Åtminstone om det gäller på vilket sätt deras liv ska värdesättas utifrån ett samhällsperspektiv.
Nu får arbetandes föräldrar veta några saker:
Du är antingen viktig eller onödig.
Plötsligt värderas människor och vad som egentligen är barnets bästa, det åsidosätts.
pinterest.se

I Sölvesborg drar man mastodontväxeln och ställer in musikskola, fritidsgårdar och bibliotek. Bibliotek är ju verkligen platser som brukar samla oerhörda folksamlingar som gör att de står tätt intill varandra och utbyter kroppsvätskor. Musikskolan drabbas som vanligt och utanpå det även fritidsgårdarna. Saker som för många barn och ungdomar är viktiga.
I Karlskrona förbereder man för att stänga ner grundskolor och dagis.
De artiklar som har varit på SVT visar att barn varken drabbas så hårt eller dör.
Inga barn i Kina (upp till tio år) har dött. Inga.
Varför ska grundskolor då eventuellt stängas?

Den fråga som poppar upp i mitt huvud är varför Systembolaget fortfarande håller öppet och med vems fokus det är så. Då kommer de där samhällsviktiga funktionerna in.
Vuxna människor som ska ta ett gas vin eller en drink.. de behoven är verkligen viktiga just nu.
Det är alltså inte pesten som har återvänt.
Inte ebola eller spanska sjukan.
Uppenbarligen är människor som arbetar inom musikskolan, på fritidsgårdar och på bibliotek inte samhällsviktiga alls. De ryker ju först.
Artikeln säger att de kan flyttas till andra funktioner vilket jag starkt betvivlar då jag vet att mitt fack lägger in en tvärnit för det. De får inte flytta runt dem med mitt yrke.

Samhällsviktiga funktioner.
En beskrivning som enligt mig visar på grundläggande kunskapsluckor i hur ett samhälle fungerar. Det kan nämligen jämföras med en näringsväv eller en näringskedja. Du kan inte ta bort en del utan att det kraschar för alla är lika viktiga.
Minns ni Stockholm när sopåkarna strejkade?
Det blev inte så bra..

De som ska vara extra viktiga, enligt artikeln, är de inom hälsa och sjukvård, räddningstjänst, polisen, förskola och fritidshem, försvarsmakten, länsstyrelsen, affärsverken samt de som är anställda inom kommunens VA-avdelning och kostproduktion.
Kosten är alltså viktig. Hur ska maten ta sig till kostproduktionen?
Hur ska man tanka upp räddningsfordonen om det inte fylls på med bränsle på mackarna?
Om strömmen går, hur gör man då? Kopplar den själv?
I Kroatien har internet kraschat till följd av alla som är hemma. Vem ska fixa det?
Alla som kör mat till affärerna?
Butiksbiträden?
Vem av alla dessa klarar vi oss utan!?
Det är dock bara vissa av dem som ska få lämna sina barn på dagis eller fritids.
Då kommer nästa känga. Är det då för barnens bästa?
För barnen som lämnas eller för dem som tvingas vara hemma?
Tänk sedan när hysterin slår i taket och alla skolor stängs!
Då ska inte socialtjänsten arbeta heller. Vad händer då med alla de barn som har skolan som sitt enda hopp? Det enda stället de får mat, lugn och ro?

Jag har barn som har astma och diverse allergier.
Denna årstid innebär snuva och hosta. Inget unikt för oss utan det är många som har det likadant vid denna tiden. Vi kan dock inte gå till skolan för där får ingen som hostar befinna sig. Ingen.
Ett scenario är att jag inte kommer tillbaka till mitt arbete innan augusti månad.
Barnen missar en halv termin. För vems bästa då?
FNs barnkonvention är väldigt tydlig och just det.. den är ju lag nu!

Jag borde väl vara glad för att jag tillhör en icke samhällsviktig funktion.
Jag ska då vara ledig med lön i många månader och borde väl jubla.
Jag gör dock inte det för jag tycker att det är förkastligt.
Mina tankar går till alla de småföretagare som ser sitt liv sina och försvinna.
Till alla dem som ska kriga mot staten för att få ut ersättning.
Att bankerna erbjuder lån blir bara tramsigt. Lån ska betalas tillbaka, men det blir svårt utan en inkomst. Många är dessutom de som kommer få gå hem utan lön. Försök överleva på pengar som kanske kommer in. Politikerna själv kanske kunde föregått med gått exempel och släppt sin lön lika länge som de föreslår att skolorna ska stängas?
Det kanske hade varit lite rättvisa?
Känna av hur det blir när inkomsten blir noll i några veckor eller månader så att man plötsligt känner av hur det är att inte gå runt och strössla med pengar?

Låt lugnet råda och dämpa paniken.
Det är inte ebola!
Där ligger dödligheten på minst 70% och då hade jag med varit hypad och manat till skolstängning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/solvesborg-vill-stanga-bibliotek-och-fritidsgardar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/sa-forbereder-sig-skolorna-for-stangning
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-forskning-barn-far-inte-allvarliga-symtom-av-coronaviruset