lördag 14 mars 2020

Vargar, häxor och troll.

"Häxjakten går och troll finns i skogen
Rop att vargen är en av dem
Häng honom i logen,
vad händer om den riktiga mördaren kom?"

Denna text har snurrat i mitt huvud de sista dagarna och allt eftersom jorden fortsätter att snurra känns det som nutid.
Antingen är det mina bokstavskombinationer som spökar eller brist på kunskap men jag har verkligen ingen förståelse alls för det som händer.
Influensan förra året.

De sista dagarna har en 25-åring och en 16-åring skjutits ihjäl.
Stormen Laura drog alltså in med vindar i orkanstyrka. På Hanö blåste möbler bort och mitt stackars växthus fick pappa jaga omkring. Att våra möbler flyger rundor är visserligen oviktigt men hallå!
En sådan storm brukar generera media till vansinne.
Två mördade och orkanvindar spelar dock ingen roll.
Det finns ju ett coronavirus.

Det begås häxjakt på människor som har vågat resa någonstans och hysteriska människor blockerar vården och telefonerna till olika skolor. Stäng skolorna!
Min hemkommun gick ut med nya direktiv för skola och barnomsorg. Barnen ska stanna hemma vid hosta, andningssvårigheter och feber.
Nej men nähä.. Jag brukar lämna bort mina barn med andningssvårigheter och feber..
Jag blir så trött.
Hosta. Vad för hosta?
Snart räcker det att någon nyser offentligt så ska de schavotteras.
Det går till överdrift.
Värst av allt är att det finns de som sitter och har koll på andra.
"Du var faktiskt på resa för ett tag sedan! Stanna hemma!"

Jag som i princip är rädd för allting är inte rädd.
Inte rädd alls.
Då är resten av världen rädd och partier överdriver för att tjäna politiska poäng.
Man jämför Sverige med medelhavsländerna eller Asien och då främst Kina. Det visar för mig på oerhört dålig erfarenhet och kunskap om dessa länder. Att smittor sprids i Kina kan inte förvåna någon som har varit där. Ordet hygien existerar inte och jag som är så äckelmagad gick ner sju kilo när jag var där. Jag rasade för jag kunde inte äta det som fanns utan att må dåligt på alla sätt som det gick. Medelhavsländerna sedan.. med sin kultur med att pussa varandra på kinderna och kramas. Det går inte ens att jämföra med oss.

I Sverige har vi skolplikt, inte läroplikt som de flesta andra länder.
Det betyder att barn SKA gå i skolan.
Den ultimata idiotin hade varit att stänga skolorna nu och det visar enligt mig på så mycket okunskap. Det dör ungefär 200 personer i vanlig influensa varje år.
I fjol dog cirka 330 personer i trafikolyckor.
Inte för att förringa någon för det är hemskt för alla, men det dör människor hela tiden.
Denna veckan mördades två.
Inte av Corona utan av bly men då brydde sig ingen.
Statistiskt denna vecka är det dock dödligare med bly än corona i Sverige.
Dubbelt så farligt.
Ingen vågar dock opponera sig för högljutt (då blir det liv) men snälla, sansa er.
Hade alla smittade dött hade jag förstått hysterin.
Samma om det var hälften eller 20%.
Vi behöver inte riktlinjer som vi redan känner till.
Vi tvättar händerna i normala fall. Hostar i armvecket och undviker att slicka andra människor i ansiktet.

Vi kan inte skapa en ny häxjakt för vi ska vara för vettiga för det på 2000-talet.
I Sverige gör vår kultur oss väldigt friska för vi är varken närgångna eller speciellt gemytliga med människor vi inte känner så bra. Ta det lugnt bara och bete er som vanligt!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/danmark-stanger-gransen-1
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
https://www.icuregswe.org/globalassets/dokument/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-190620.pdf