fredag 13 mars 2020

När media väljer sida.

Brott som brott?
De sista dagarna har inte toppats med nyheterna av skjutningar och mord, även om de fortfarande sker, utan av coronaviruset. En 25-åring och en 16-åring har dött de sista dagarna men det är tydligen oviktigt. Media bestämmer nämligen vad som är viktigt och vad som är rätt.
Det låter säkert som översitteri från min sida men jag står för det.
Media väljer att göra något hemskt eller försköna detsamma.
Tack Tage för bilden!

Lokalt berättas det om en krögare som inte längre har alkoholtillstånd i sin restaurang.
Snyfthistorier om utbrändhet och bekymmer ges plats men ingenstans nämns det faktum att samme krögare blev dömd för ett par år sedan. Att lura staten uppskattas inte.
Det är ett brott du döms för.
Ingenstans upprepas detta.
Det faktum att samma krögare bara härom veckan valdes om till styrelsen för partiet denne förespråkar, det nämns inte. Inte heller de verbala övergrepp denne folkvalde person utsatte andra för. Jag var en av dem och min familj några av dem.
Mina barn ansågs vara en belastning för samhället.
Efter kontakt med ordföranden i kommunen hände ingenting.
Jag fick gå till riksplan för att få en reaktion men vad hände?
Ingenting.

Det faktum att alkoholtillståndet dragits in sätts i ljuset av hur synd det är att en till krog försvinner. En till restaurang med alkohol får sluta med serveringen.
Att kommunen mesat och gett uppskov i ett halvår ses som en cred men är inget som har hjälpt.
I min värld finns det en lag och den ska vara lika för alla.
För mig ska det inte ens ge en tredje, fjärde eller femte chans.
Har du vissa premisser och inte klarar dem så ska du inte driva en verksamhet.

För mig är det obegripligt varför det ens görs ett reportage av en dömd brottsling som inte klarar av sin verksamhet. En person som vanligtvis gick över varenda linje, korsade allt som var ok och nu inte redde upp levnadsbrödet; Denne person gör man en snyftartikel om!?
Man tycker synd om "förövaren"?
Totalt obegripligt.

Som jag ser det väljer media sida.
De skriver snyftartiklar om någon som är dömd för brott och nu blir av med sitt tillstånd. Samtidigt jagade de livet av Yaras rektor som omöjligt kunde hållas ansvarig för socialtjänstens brister och vad du än gör så skämta inte om sex!
Där går liksom gränsen för godtagbart beteende.
Fiffla med skatten, hota på nätet och i verkligheten; det är lugnt!
Media har en sådan oerhörd makt och ibland kanske det hade varit bättre om sidorna var tomma istället för snyftartiklar om någon som rent krasst har grävt till det själv.