fredag 20 mars 2020

Det hysteriska folket?

Lagom är ett ord som inte finns överallt.
Lagom är dock, enligt mig, ett utmärkt sätt att förklara hur man bör förhålla sig till det mesta.
Lagom.

Min uppfattning när jag lutar mig tillbaka och funderar är att livet uppenbarligen inte är lagom. För många gäller det nämligen allt eller inget. Jag vet sedan långt tid tillbaka att jag inte fungerar som andra personer och det är på gott och ont. Till saken hör nämligen att jag är så löjligt rädd för vissa saker att jag fick experthjälp i ett års tid.
Det hjälpte dock inte alls.
Jag kom bara fram till att jag hade rätt som oroade mig.
Saker som då oroar löser jag.
Sekten Peoples Temple innan gruppmordet.
Skulle det ske en katastrof har jag alltid mat för sju personer i tre månaders tid hemma.
Det är alltså inte så att jag har bunkrat nu utan det var färdigt för länge sedan.
Jag väljer bort att flyga för jag tycker inte om den brist på kontroll det innebär.
Jag har varit med och nödlandat för många år sedan och det var inte precis ett höjdarögonblick i mitt liv. Jag är konstant orolig för att det ska hända barnen något.
Sjukdomar är det värsta scenariot under alla lägen.
I nästa läge är det att det händer mig själv något.
Detta gör att jag köper allt i väldigt god tid.
Julklapparna är redan klara av den enkla anledningen att ingen annan ska behöva ta tag i det om det händer mig något. Jag planerar allting in i detalj, med olika utgångslägen, för att alltid vara förberedd. Så här har hela mitt liv fungerat och kommer med all sannolikhet att fortsätta. Mitt första testamente skrev jag när jag var nio år gammal och jag har det kvar. Jag oroar mig för saker som enligt mig är meningsfulla att oroa sig för.
Som jag ska reagera på.

Som samhället ser ut nu, så förstår jag ingenting.
P1 har en dokumentär som handlar om svininfluensan och pandemier över lag.
Jag har under den sista veckan stött på en enda person som tycker att detta är vettigt. Övriga tycker att det är en överdrift och anser att det går till överdrift. Människors hjärtan svämmar plötsligt över för de gamla och riskgrupperna. Att det är exakt samma personer som råkade ut för den vanliga influensan, det brydde man sig inte om. Att över 1000 personer dog i den vanliga influensan 2018.. det är meningslöst vetande för just nu, NU, nu bryr man sig om dessa grupper.
För mig är det hyckleri då man inte brydde sig tidigare år.

Fundera då över detta. Alla de som nu är hysteriska och livrädda.
Statistik och siffror biter inte på dem.
Sannolikhetslära vet de inte vad det är.
De sista åren har det faktiskt varit hysteriskt i omgångar.

Det började med metoo. Dokumentären om Harvey Weinstein pekar på fruktansvärda övergrepp. Övergrepp som i Sverige hade genererat åratal i fängelse. Plötsligt anammades detta och metoo stod plötsligt för att en kvinna hade fått en hand på sin rumpa under en utekväll.
Enligt mig ett fruktansvärt hyckleri mot dem som startade metoo men hysterin växte.
Plötsligt var alla med i en social grupp på nätet som berättade om hur hemskt just de hade haft det. Mina funderingar går istället till om jag är helt trög eller sjukt ful för jag har aldrig varit med om att detta hänt mig. Jag säger ju till när jag tycker att gränsen är nådd så antingen är min gräns fel eller är alla överkänsliga.

Efter metoo kom Greta. Inget ont i detta barn i sig för hon är ett offer för media och familj som tyvärr inte följer barnkonventionen om barnets bästa. Detta barn hyllas som en guru i hela världen. Forskning hänvisas till eller blundas för, för att bana vägen för det man själv tror på och miljöhysterin är ett faktum a la sjuttiotalets flower power.

Nu kom coronaviruset. Hysterin är ett faktum och som i den värsta science fiction-filmen belägrar sig hela samhället för ett osynligt virus. Mina tankar går till Hotet från underjorden, där monstren dock var betydligt mycket mer synliga. Dödligheten för viruset är inte några 100%. Inte ens 50%. 5% kommer vara en överdrift och allt handlar egentligen om att man inte vill att alla ska hamna på sjukhus samtidigt. Problemet blir att masshysterin gör att de som borde hålla sig hemma, istället ockuperar vårdcentraler och sjukvårdsinstanser.
Alla andra ska låsas in och den minsta hosta genererar uppsyn som om man vore en massmördare. Giljotinen förbereds. Det är inte ebola som har kommit med lien, utan hysteriska människor som tror att feber, snuva och hosta med eventuella lungbesvär innebär jordens undergång.

Måste mänskligheten ständigt ha dessa?
Denna hysteri kommer att lägga sig förr eller senare. Intresset kommer svalna och till sist kanske media till och med väljer att skriva om skjutningarna som sker hela tiden. Senast häromdagen var det skottlossning igen men nu blir det knappt någon artikel.
Vad kommer sen?
Undergångsteorier har alltid varit populärt men någon gång borde människor inse att det inte är så farligt i verkligheten som många vill ha det till.

Varför kan man inte bara tänka efter före och vara tacksam för att man är här just nu?
Viruset kommer försvinna, men då väntar nästa.
Då kan alla hysteriska människor få ta det till nästa nivå och flytta ut i en hydda i skogen, utan internetuppkoppling och med sig kan de ta sin bunkring av toapapper.
Jag tror att fler hade varit betydligt lugnare utan media som ständigt hetsade.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-varlden-star-infor-den-varsta-infodemin-nagonsin