tisdag 24 mars 2020

Vems är ansvaret?

Oroligt och jobbigt. Flyttlasset går till andra sidan världen.
Ett nytt land.
Nya människor.
NY kultur.
ALLT är nytt.
Jag hade lärt mig deras hemspråk direkt så att jag hade kunnat.
Det hade ju varit min livsnerv för att överleva i ett nytt land.
Jag hade absolut lärt mig språket.
Det hade varit nummer ett.
svt.se

Vems är då ansvaret?
De stora partierna hade inga bekymmer med att översätta sina politiska manifest till diverse språk. Hur kan det ta tid nu då?
För mig är det dock så, att det är individens ansvar. Alla var ju så utbildade!?
Det kan omöjligt vara staten, regioner eller kommuners ansvar att dess invånare förstår vad som händer i samhället.

I artikeln står det att många av de som har avlidit av corona är svensksomalier så nu har det startats med nyheter med somalisk översättning.
Frågan återkommer: Varför kan de inte svenska när de bor i Sverige?
I artikeln berättas det att de har levt på precis som vanligt och i den somaliska kulturen hälsar man på dem som är sjuka, varpå samtliga i familjerna har hälsat på den sjuke.
Inte nog med detta, så är det generationsboenden i dessa områden då de har tagit sitt tänk hit.

För mig blir detta ett streck under vad jag har tjatat om politiskt i åratal men som jag blivit konstant motarbetad med: Sätt krav för att människor ska få vara här.
OM vi redan 2015 hade haft språkkrav på dem som ville hit, så hade inte detta hänt. Det är för mig nämligen totalt fel att ett medborgarskap är något man ger bort till den som vill ha det.
Det ska vara något fint som man strävar efter!

Företag som tänker runt detta har nu idéer om att nyheter på deras egna språk, kommer leda till ökad integration då dessa människor då vet vad som händer i samhället.
Jag tänker precis tvärtom.
Inte en enda människa till ska få medborgarskap eller uppehållstillstånd om de inte lär sig begriplig svenska. Läsförståelsen tar tid, men de ska kunna prata behjälplig svenska om de tänker bo i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakarforening-larmar-over-halften-av-de-doda-ar-svensksomalier
https://www.svt.se/nyheter/myndigheter-kritiseras-for-bristande-information-pa-andra-sprak-an-svenska-mediehuset-alkompis-vill-fylla-gapet