tisdag 17 mars 2020

Lite baskunskaper.

Godhjärtade människor som tänker på alla andra?
Helt ärligt så tror jag att de är få i världen.
De absolut flesta vill nämligen själv tjäna på det de gör.
Det är alltid mitt huvudtänk inför allting: Någon tjänar på detta.
Det gäller bara att lista ut vem denne någon är.
expressen.se

Jag blir så upprörd över medias sätt att föra fram saker.
Lika upprörd blir jag över hatstormarna som far runt mot olika individer för mitt bastänk är i grunden att alla gör det bästa de kan. Tyvärr tänker många inte steget längre.
Så tyck vad ni vill, men jag anser att regeringen arbete är helt ok.
Vi tillhör inte samma parti, nej, men jag anser att de beslut som än så länge är tagna är de korrekta. Grannländerna och många andra.. jag vet inte vilken form av sjukdom de har fått men att totalt stänga ner hela samhällen är för mig totalt absurt.
Jämförelser med sjukdomar ett århundrade bak i tiden eller med u-länder flödar.
Vi är inget u-land.
Vi lever dessutom på 2020-talet.
Bristen på läsförståelse är dock enorm.

Stäng skolorna!
Lås in er!
Res ingenstans!
Tvätta er och bunkra saker!
Jag blir tafatt. OM jag hade varit en riskgrupp så hade jag låst in mig.
Om dödligheten hade varit 50% så hade jag låst in mig.
Om barnen hade varit i en större riskgrupp så hade jag låst in oss allihop men så är inte läget. Vi är sju friska människor mitt i livet och sannolikheten för att dö i coronaviruset är minimal.
För just sannolikhetslära, det är något alla bör fundera över.
De resurser som nu läggs, som tas fram och som pumpas ut i samhället.
Jag ska visa lite statistik som borde skrämma varje tänkande människa:

2018 begick 1574 personer självmord.
2018 testades 88 837 personer för influensa. Av dessa var 20 686 personer smittade. 447 av dem fick intensivvård och sammanlagt dog 1012 personer. 93% av dem var över 65 år.
2018 drabbades 63 000 personer av cancer. De sista siffrorna som finns visar att det år 2016 dog
22 518 personer i cancer.
Samma år, 2016, dog cirka 32 000 personer i hjärt och kärlsjukdomar.
Varje år dör ungefär 250-300 personer i trafikolyckor.
ALS skördar cirka 220 personer varje år.
Ungefär 120 personer drunknar varje år.
Och betänk nu att jag inte nämner alla de barn, ungdomar och människor som svälter ihjäl varje dag för just det... det är ju i ett annat land långt bort och ingen du känner personligen.

Än så länge har sju personer dött av corona i Sverige.
Äldre med underliggande sjukdomar.
De blir sannolikt fler men inte så många som många verkar tro.
Det jag undrar är varför de 1574 personerna som tog självmord inte fick den uppmärksamhet som detta virus nu får?
Alla människor som dog i cancer?
Är de oviktiga?
Barnen i Afrika?

Det finns i dagsläget ungefär 1000 smittade och sju döda personer.
Man pratar nu om att man inte ska förringa dem som dör av coronaviruset.
De är också människor!
Den diskussionen blir absurd med tanke på siffrorna ovan.
93% av de som dog i influensan var i samma riskgrupp men de var alltså inte viktiga?
För mig handlar detta om det individuella ansvaret.
Är du i en riskgrupp?
Var lite extra rädd om dig och ta det lugnt, men jaga inte alla andra.
Stannar samhället så kan vi räkna med betydligt högre suicidala siffror och det utöver det totala kaos som följer när verksamhet på verksamhet pausar eller läggs ner.

Jag förstår inte hysterin men önskade att samma energi lades på de sjukdomar som faktiskt verkligen dödar. Jag hoppas regeringen fortsätter att behålla lugnet och inte faller för den hysteriska massa som verkar ha förblindat all media i världen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-maste-vi-platta-ut-kurvan
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finland-stanger-skolor-och-universitet
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7430455
Riksdagen förändrar arbetet - på grund av coronaviruset
(https://www.folkhalsomyndigheten.se/suicidprevention/statistik-om-suicid/)
(https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf)
(https://www.cancerfonden.se/cancerfondsrapporten/statistik)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-det-finns-en-allman-smittspridning