måndag 19 februari 2018

Det personliga ansvaret.

Död åt Trump!
Trump har gjort si, Trump har gjort så.
Trump är korkad, Trump förstår inte, Trump har bekymmer.
Trump vill bygga murar, Trump vill släppa bomber och senaste nytt från Trumps Twitterkonto.
Vad sysslar svensk media med egentligen?
svt.se

Demokrati är det finaste om finns.
Demokratin kanske inte alltid känns rätt, beroende på vad man själv tycker och tänker, men den är bra. Detta kommer jag hålla fast vid oavsett vad någon annan tycker om de olika systemen som finns för demokrati. USAs system må inte vara jämförbart med Sveriges men den som rest lite vet att Sverige, trots att vi ständigt tror att det är så, inte är bäst på allting.

Många skanderar att man ska köpa svenskt!
Värna Sveriges handel och säger du emot är du korkad, rasist eller ett troll.
Jag hoppas alla som verkligen älskar Sverige inte äter färska jordgubbar på vintern, bananer, kiwi.. jag kan fortsätta hur länge som helst.
Värna Sverige och tänk att vi inte ska gynna några andra länder men ät och köp då bara det som är producerat här. Att ha åsikten att alla andra länder ständigt har fel och att allt de gör är "skräp" är skrämmande när det kommer från vuxna människor.
Jag brukar ha en stående lektion där mina elever får titta från vilket land deras kläder är gjorda i sedan tittar vi på världskartan och diskuterar varför kläderna inte är gjorda här.
De sista tio åren har det nämligen aldrig hänt.
Alla kläder, oavsett märke, kommer från andra länder och det gäller bara att acceptera det och spela efter de reglerna. Vill man leva som amishfolket så finns självfallet det alternativet också men då får man dumpa de tekniska prylarna och sluta vara "låtsasbra" och perfekt inför alla andra i sociala medier.

Svensk media är bäst på en sak.
Skriva skräp om USAs president.
Hade jag varit amerikansk medborgare hade jag absolut inte röstat på Trump men jag hade inte heller gett min röst till Clinton. Aldrig. Deras syn på ett människoliv är helt förkastlig om någon frågar mig. Jag accepterar dock det som har hänt och vill då hellre höra vad han gör, om jag nu över huvud taget måste uppdateras om hans förehavande vareviga dag, än vad svensk media tycker om vad han gör.
CNN och BBC visar helt andra nyheter än Sverige gällande Trump.

Ytterligare en skolskjutning i USA är grunden till detta inlägg.
Det är fruktansvärt tragiskt det som har hänt och hade jag kunnat hade jag stoppat det.
Artikeln handlar dock inte om själva skjutningen utan att eleverna beskyller, just det, USA president för det inträffade. Det är Trumps fel för han har tagit emot pengar från vapen organisationen!
Upplysningsvis så mördar inte vapen människor utan människor mördare människor.
Om killen hade haft en kniv och tyst smugit omkring och mördat elever, hade det varit knivindustrins fel då med?
Om han hade slagit en sten i huvudet på elev efter elev, hade det varit hela jordens fel då?
The big bang?

Som jag ser detta är det ett hemskt sätt att beskylla en mans fruktansvärda gärning på någon annan. Jag må inte gilla vapenreglerna i USA men ingen annan än denne man kan hjälpa vad han gjorde.
Jag anser det vara riktigt tröttsamt att ständigt få dessa artiklar uppdaterade i det medie, SVT, som ska vara opartiskt.

Jag har svårt att se varför media ständigt väljer att skriva om USA.
Antingen har all annan media i världen fel och Sveriges rätt eller är media och journalister lite extra trångsynta i vårt land. Låt Trump vara och skriv om något meningsfullt istället!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/overlevande-efter-skolskjutningen-i-demonstration-mot-trump-och-vapenlobbyn