torsdag 1 februari 2018

Bara våldtäkt mot barn..

SVT skyddar en man mot barnvåldtäkter.
Det är det enda sättet man kan se på det då övrig media i Sverige gladeligen hänger ut den misstänkte fotbollsspelaren med bild. SVT har dock gjort en annan prövning och än en gång förundras jag över hur olika media reagerar på saker.
svt.se

Det vi kan komma fram till under det sista året är:
1. Anklagelser om att ha TAFSAT på någon genererar förstasidestoff, bild och faktaruta i SVT Nyheter. Vit, medelålders man som är halvkändis pekas ut.
2. Trippelmord generar ingen bild utan en svart siluett. Ung man med utländsk härkomst men ingen kändis.
3. Misstänkt barnvåldtäkt i upprepade fall genererar ingen bild. Ung man, halvkändis och med utländsk härkomst.

Vad kan vi då säga av detta?
Vad du än gör så tafsa inte på någon!
Ge inga komplimanger, rör ingen, beröm eller säg inget snällt för det kan uppfattas som en kränkning. Det är däremot helt ok att våldta eller mörda någon.
SVT, Sveriges opartiska medie, är inte opartisk.
Det är den enda slutsats man kan ta av hur de väljer att framföra nyheterna.

Ta mig rätt nu för jag försvarar inte att MFF-spelaren har blivit uthängd i andra medier.
Jag tycker det är förfärligt att någon hängs ut på grund av anklagelser oavsett vem den personen är. För mig gör det media till en bödel och enligt mig är det en katastrof som sätter hela rättsväsendet på kant. Att INTE hänga ut dömda personer är dock fel.

Enligt mig borde alltså mördaren i punkt 2 ha hängts ut med namn och faktaruta. Förstör hans liv såsom han har förstört många andras. Killen skrattar rakt in i kameran när han blir dömd.
En sjuk person.
Varken MFF-spelaren och Timell, med de andra uthängda männen, är dömda.
Jag känner dem inte personligen och vet inte alls hur de är.
För mig är det dock ovidkommande för så länge rättssystemet inte har dömt dem ska de inte hängas ut. Jag förstår inte att det kan vara svårt.

Att kvällstidningarna gör fel är för mig mer ok då de inte agerar som den statligt ägda tidningen. SVT och SR har en helt annan roll. En roll som har fått dem att hänga ut Timell och de andra männen medan dömda mördare och pedofiler skyddas.
Vi bor i ett märkligt land.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/mff-spelare-anhallen-misstankt-for-sexbrott