fredag 23 februari 2018

En självklarhet!

Kvinnan hängde ut mannen i sociala medier då hon säger att han har våldtagit henne för några år sedan. Mannen hade skrivit ett inlägg där han gillade metoo och därför blev han angripen. Då kvinnan anses ha handlat i någon form av affekt mildras straffet.
Det var ju många som blev uthängda samtidigt.
Men. Hon blev dömd.
svt.se

Jag tror detta är första fallet av väldigt många för så upplever jag det.
Metoo var och är för mig något som gått väldigt mycket till överdrift.
Det finns garanterat få människor som anser att våldtäkter är ok.
Inte heller att röra någons kropp när den personen inte vill det men det som ingår i sexuella trakasserier är så mycket mer och inget någon blir dömd för.
Skulle jag anmält eller skrivit metoo varenda gång det kom en hand fel på krogen hade jag inte fått göra mycket mer men det ingår på något märkligt sätt och jag bryr mig inte.
Anser jag att det går över gränsen säger jag till.
Inte nog med att det kan vara en generationsfråga så kan det vara en könsfråga.
Jag bestämmer vem som ska komma mig nära.

I Sverige har vi dock en lag som vi ska stå fast vid.
Om jag väljer att inte anmäla så har jag stått mitt kast och får därmed förstå att ingen heller kommer bli dömd för det som jag anser mig vara utsatt för.
Sexuella trakasserier existerar inte på barn, vilket man är under arton års ålder, utan då är det ett sexuellt övergrepp eller pedofili vilket absolut inte är ok och alltid ska anmälas.
Min övertygelse är dock att många som verkligen blivit utsatta för något förminskas när kvinnor, för det är främst kvinnor, anser sig sexuellt trakasserade av att någon har tittat på dem.

För många år sedan satt jag och åt i ett större sammanhang och människor från hela Sverige var samlade. En äldre man stod och tittade, tittade och tittade.
Garanterat tillräckligt mycket för en anmälan i dagens läge.
Mina vänner reagerade och till slut kom mannen fram för att fråga om jag var från Sölvesborg.
Jag svarade att jo, det var jag varpå han sprack upp i ett stort leende och sa att det måste vara jag som satt i kassan där han brukade handla när han var på resande fot och det stämde.
Han kände igen mig men kunde inte placera mig då både platsen och tillfället var fel.
Liknande händelser har hänt åtskilliga gånger.
Det är inte värre än man gör det.

Kvinnan som nu är dömd för sitt brott, om än alldeles för mesigt, hängde ut en annan person i sociala medier. Det försvinner aldrig.
Han, oavsett om han har gjort något eller inte, kommer få leva med detta i ett helt liv.
Har han familj och barn så kommer de få lida för vad hon har gjort och jag anser att det är helt rätt att hon blir dömd.
Jag tror att många kommer bli dömda för liknande brott framöver och jag tycker det är bra även om det inte får så mycket media.
Det är inte ok att hänga ut människor som inte är dömda för ett brott.

Skillnaden ligger då i vem man är och var man står politiskt.
Är man journalist eller skallig med hög stämma kan man hänga ut människor för kommentarer på nätet, anklaga vem som helst eller hacka andras konton utan att dömas.
Till råge på allt rings man sedan upp som expert i samma frågor.
Sverige är ett märkligt land.

I Sverige ska alla vara lika för lagen och alla är då oskyldiga till motsatsen har bevisats.
Det står jag för.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/metoo-var-formildrande-omstandighet-i-fortalsmal