torsdag 15 februari 2018

Handen upp för olikheterna.

Jag är en av dem!
Jag är en av fyra och det betyder att jag är en av dem som inte är nöjd med vården.
svt.se

För det första anser jag att det är fel att generalisera ett så stort ord.
"Nöjd med vården".
Vilken vård?
Jag är helt nöjd med BVC; Barnavårdscentralen och den hjälp som finns där.
Jag är också nöjd med hjälpen jag fick när de fick skära bort ett födelsemärke som såg misstänkt ut.
Jag är däremot fruktansvärt missnöjd med den så kallade hjälp vi fick när vi inte kunde få barn som man brukar. "Hjälpen" var under all kritik och landstinget Blekinge fortsätter att envist skicka alla som behöver hjälp till RMC i Malmö.
Hemskt.
Blekinge tror minsann inte på den enskilde.

Vad man tycker om vården beror garanterat på vad man lägger i ordet "vård".
De som nu får åka till Finland för att operera sin cancer, de lär inte vara nöjda.
Den som aldrig fick en ambulans när de behövde den, de är garanterat missnöjda.
Den som kom in för att ta bort ett nageltrång eller stukade foten kanske är väldigt nöjda utifrån det de har upplevt. Mycket handlar om personkemin.

Är du nöjd med vården?
Den frågan borde fortsätta eller delas upp.
Frågor som kan vara relevanta är:
Vilken sorts vård har du sökt?
Blev du bra bemött?
Fick du hjälp med din åkomma?
Tog det lång tid?

Novus har gjort denna undersökning och mest positiva är de mellan 65 och 79 år.
De mellan 30 och 49 år är mest missnöjda och enligt mig ser man här skillnaden i hur framtiden ser ut. Äldre människor har garanterat en större benägenhet med att vara nöjda då de inte är uppväxta med allting. Min generation och framför allt den som sedan kommer, är vana vid att få som man vill. Vi väntar inte och förväntar oss att alla ska serva.
Det är denna generation som är på väg upp och jag hoppas verkligen att de styrande i varje kommun ser de kravförändringar som detta innebär i framtiden gällande äldrevård och vård över huvud taget.
Min generation nöjer sig inte bara.

Så, är du nöjd med vården?

https://www.svt.se/nyheter/val2018/novus-undersokning-tre-av-fyra-svenskar-har-stort-fortroende-for-sjukvarden
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trots-larm-om-varden-manga-positiva-roster-hojs-i-svt-s-dinrost