onsdag 14 februari 2018

Säg som det är istället..

Prostatacancer.
Inget riktigt farligt enligt Socialstyrelsen som istället väljer att se nackdelarna med att införa screening för detta. Tänk att man kan se saker ur så olika perspektiv.
svt.se

Jag är inte man och har ingen prostata.
Jag borde med det kanske inte bry mig men för mig är alla människor lika värda och skulle det gälla min pappa, min man, en kollega eller vän så hade jag önskat att de skulle få den hjälp de kan få.

Socialstyrelsen säger nu nej till att rekommendera en allmän kontroll av alla män. De tycker att varje man själv ska välja detta. Det håller jag visserligen med om men mammografi är även det frivilligt även om du sedan har valet att avboka det.
De negativa effekterna kan vara många enligt skrivelsen och behandling kan ges i onödan. Risken är då att det kan bli urinläckage, ändtarmsbesvär eller försämrad sexuell förmåga.
Detta är då bieffekterna efter en behandling mot prostatacancer.
Ok.
Vad väljer du som man?
Vill du dö i cancer eller lida av eventuella bieffekter?
Jag tror att svaret är relativt lätt.

Som jag ser det finns det andra faktorer jämte som man väljer att tala tyst om.
Den ständiga frågan. Vad kostar det?
Min övertygelse är att det är där som skon klämmer.

Mitt stora problem genom livet är att jag dels tycker det är väldigt roligt att läsa och dels att jag läser allting. Vid första graviditeten ville jag göra fler ultraljud men fick inte då det kunde skada barnet.
Ok.
En normal människa köper säkert det.
Efter mycket letande hittade jag den studie som påstod att det fanns bieffekter på att göra ultraljud och efter att ha läst igenom den fanns det ett svar.
Ett foster som utsätts för många ultraljud utsätts för risken att bli vänsterhänt.
Det är nämligen det enda som studien, gjord 1992, kunde bevisa.
Väl tillbaka upplyste jag om detta och ställde följdfrågan vad en undersökning kostar i rena pengar.
Nej. Barn blir inte förstörda av ultraljud lika lite som att en prostata blir det.
Det kostar däremot pengar.

Jag hoppas att många ställer sig upp och kräver det blodprov som ett PSA-test innebär.
Det test som kan påvisa prostatacancer och som vid misstanke ger ett ultraljud på prostatan.

Med tanke på alla de pengar som går till skatten och sjukvården så kan man verkligen ifrågasätta vart pengarna går. Vad har hänt med Sverige som gör att en enkel livräddande insats inte prioriteras?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/screening-av-prostatacancer-har-ar-argumenten-for-och-emot