onsdag 7 februari 2018

Varför är inte detta Sverige?

När jag var ung var det med jämna mellanrum något vi sa.
"Skåne/Blekinge tillbaka till Danmark".
Som västbleking tillhörde vi aldrig Karlskrona och att ta sig till Köpenhamn är en kortare tågfärd. De flesta regler var enklare i Danmark och just då var även deras politik kring diverse åldersgränser betydligt mer uppskattad för en tonåring i grannlandet än i Sverige.
Jag kommer inte ihåg slagorden som sas men detta var andan.
svt.se

När jag läste artikeln som är länkad kände jag åter likadant.
Danmarks Socialdemokrater vill införa totalt asylstopp i Danmark.
De vill att ingen längre ska få söka asyl i deras land, via gränsen.
Allt asylsökande ska ske från exempel Nordafrika.

Kan någon se att detta skulle ske i Sverige?
Förhoppningsvis inom en snar framtid, men jag tvivlar.
Tänk om något parti i svensk regeringsställning skulle tagit upp detta!
Trots att det nu inte längre är tabu att påstå att vissa brott i Sverige har ökat med invandringen så hade ett sådant här uttalande garanterat genererat en smärre katastrof i svensk media.

Som jag ser det visar danskarna var skåpet ska stå och de placerar det rätt.
Sveriges medias metod på samma sak är att beskriva hur synd det är om dessa människor och om hur lång resan hit är. Dublinkonventionen är de lyckligt omedvetna om. De har ingen susning om vad förordningen säger trots att de finns att läsa.
De väljer bort den.

Danmarks tänk hade varit lösningen på alla dessa artiklar!
Ingen behöver ta resan hit för ingen kommer in någonstans.
Vill du in?
Sök då asyl från ditt hemland.
Ingen hade behövt drunkna eller vara med om alla de otrevliga saker som möter dem längs vägen till Danmark/Sverige. Media hade dessutom besparats väldigt mycket tid på alla reportage och artiklar om hur svårt det är att komma in i vårt samhälle.

Heja Danmark!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/danska-s-vill-skarpa-asylpolitiken